Moa
    Hej, jag ska söka in till gymnasium nu i vår men är väldigt osäker. Jag är dock inte osäker på vilken skola eller vilken linje. Jag är ganska säker på att jag vill gå ekonomi ekonomi eller ekonomi juridik men jag har däremot en förmåga att stressa upp mig själv otroligt mycket. Jag har gått och pratat om min stress med psykolog och jag har även startat en kbt behandling som ska hjälpa mot stress men just nu känns det inte som om det går så mycket framåt.

    Jag undrar därför om det skulle vara möjligt att gå ettan på två år. Alltså att man läser 50% på ett år och läser andra hälften nästa år. För att sedan kunna läsa 100% i tvåan? Detta är ingenting jag har tänkt att göra då jag vill prova och se om jag kan läsa 100% i ettan men om jag inte skulle klara av det så undrar jag om det är möjligt eller om det helt enkelt inte går. Jag undrar också vad som skulle hända om jag faktiskt inte klarade av att läsa klart ettan pga stress. Jag kanske målar upp mardröms scenariot i mitt huvud just nu, men jag vet inte riktigt.

    Tacksam för svar!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Moa, om du blir sjukskriven Sv läkare eller psykolog på halvtid, då har du rätt att läsa på halvtid och i så fall blir det att du klarar av åk ett på två år.

    Utan läkarintyg eller intyg från psykolog kan rektor besluta om reducerat program och ta bort vissa kurser men då kommer du tyvärr inte uppfylla kraven för gymnasieexamen och med det kommer också att sakna behörighet till högskola.

    Men vi får givetvis hoppas på att du mår mycket bättre inom kort och kommer att klara av läsa på heltid!

    Hälsningar

    Mikael SYV

    • : Tack så mycket för svaret och det var väl det som jag tänkt mig.
    • Julia : Vi på Fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till med dina studier! *L* Du får också gärna Gilla oss på https://m.facebook.com/fragasyv.se/ - om du vill.