Hej, Bella!

    Behörighet till utbildningen Etologi och djurskydd är, förutom Grundläggande behörighet, även godkända betyg i följande kurser: Kemi 2, Fysik 1a, Biologi 2 och Matematik 4.

    Det är väldigt svårt (näst till omöjligt) att bli behörig på Naturbruksprogrammet. Detta säger jag pga det är enbart Matte 1a som läses på NB. Fysik, kemi och biologi samt högre kurser i Matematik ingår ej i NB.

    Du skulle behöva komplettera för behörighet efter gymnsiet. Det kan man göra på Komvux eller på Naturvetenskapsligt basår alternativt bedriva självstudier och göra Prövningar.

    Kika på Programplan för NB programmet. Du ser där vilka kurser du bör läsa för att få Grundläggande behörighet till högskolestudier /se längst ner på sidan där/. Inom programfördjupningen råder jag dig, om möjligt, läsa Matte 2a, 3b och Kemi 1 samt Fysik 1b1 - det är 400 poäng och så kan du välja 300 poäng kurser inom Programfördjupningen som du gillar och själv vill läsa.

    På så sätt blir du behörig att söka till naturvetenskapligt basår.

    Skulle du försöka bli behörig till Etologi/djurskyddsprogrammet på SLU redan på gymnasiet, på NB, skulle du i så fall behöva läsa ganska myckt utöver heltid:

    Matematik 4, 100 poäng

    Kemi 2 - 100 poäng

    Fysik 1a2, 50 poäng

    Biologi 1 och 2 - 200 poäng.

    Det är sammanlagt 350 poäng, vilket utgör nästan en termin på heltid.

    Det är rektor som beviljar läsa utökat. Vi avråder från att läsa för många U-kurser /utökade/ pga du riskerar att överanstränga dig + att det är jättesvårt att få höga betyg när man läser på mer än heltid.

    Mitt råd är att du ställer in dig på att komplettera under ett år efter gymnasiet. Du kan då söka till komvux och till naturvetenskapligt basår samtidigt och se var du kommer in och i fall du skulle komma in på båda samtidigt - kan du sedan välja var du vill komplettera

    Bästa hälsningar

    ANNA