Jenny
    Hej, jag ska välja till gymnasiet om några månader. Just nu känns natur bäst men jag vet inte om den är för svår, har bara hört att den är svår och jobbig med mycket press osv. Jag är mer åt NO hållet än SO och gillar mer ja eller nej- svar istället för att reflektera som man gör i SO. Jag vill mest gå natur för att jag är nyfiken på hur saker i verkligheten fungerar och älskar biologi, det som gör att jag tvekar är att jag ofta har svårt att förstå saker snabbt, för det är högt tempo i natur va? Är rädd att hamna efter. Matten och fysiken kan också bli svårt, jag tycker det är helt okej kul när jag förstår och sen är ju vissa områden roligare än andra, men när jag inte förstår tycker jag det är svårt och blir stressad. När jag blir vuxen vill jag ha ett bra yrke, kanske läkare, polis eller något sådant. Tycker även psykologi är väldigt intressant, därför har jag funderat lite på samhällslinjen, inriktning beteende. Men det känns som att det blir för mycket samhälle och det är jag inte något vidare intresserad av. Kan du hjälpa mej? Det bästa hade varit att ha en lightversion av natur men det finns ju inte, men tänker isf på inriktning natur-samhälle.
    • Ludmila : Ett bra förslag du har - att skapa "lightversion av natur". :) Håller med att det skuIIe behövas! :)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan!

    De yrken som du är intresserad av - Läkare, Polis, Psykolog - kräver ganska oIika behörighet för att komma in på utb., som Ieder tiII de yrkena.

    PoIis>>> t.ex så måste man förutom vissa betyg även vara simkunnig, fysiskt stark och ha B-körkort för personbil, annars är man inte behörig.

    PsykoIog>> är det Iätt att bIi Behörig tiII - krävs förutom GrundIäggande behörighet - bara godkända betyg i SamhäIIskunskap 1b och Matematik 2, men mycket svårt att komma in på utbildningen, då konkurrensen är mycket hårt. Endast alla A-betyg i alla kurser räcker oftast inte, utan man måste utöver det även ha Meritpoäng.

    Detsamma /hårt konkurrens/ gäller även för Läkarprogrammet. Men för behörighet här krävs det godkända betyg i Fysik2, Kemi2, Biologi2 och i Matematik 4. Det är många som vill bli Läkare>>> och trots att det inte är så lätt att ens bli behörig, är det många sökande på varje utbildningsplats med höga betyg. HögskoIeprovet och Aternativt urval kan ge extrachanser att komma in, så det kan ibland räcka med att ha godkända betyg, inte så höga betyg, men Behörig måste man, hur som heIst bIi.

    Så, om man vill direkt på gymnasiet bli behörig till Läkarprogrammet, är det NA, intirkning Naturvetenskap som gälIer. Annars får man kompIettera för behörighet efter gymnasiet.

    Men jag har ett förslag - Vård- och omsorgsprogrammet>>>. Det kan man kalla för "light-naturvetenskapsprogrammet" om man vill... :) Du får läsa mer inom Biologi t.ex som kurser inom Individuellt val. Du kan också alltid bedriva självstudier i biologi, eftersom du är intresserad av ämnet.

    På Vård- och omsorgsprogrammet kan man genom valbara kurser bli behörig att söka tiII Sjuksköterska, Arbetsterapeut och ett antal andra högskoleutbildningar. Man kan också söka till YrkeshögskoIa för att bli Specialistundersköterska eller Tandsköterska. Man kan jobba ett tag redan som extrajobb under gymnasiet och sedan något år efter gymnasiet (man skaffar sig ett yrke och det är därför relativt lätt att få jobb) - och då har man mer tid på sig att bestämma om framtida yrke och karriär.

    Under gymnasiet, om man läser på ett yrkesprogram, kan man läse som Lärling och vara mycket på en arbetsplats samt ha mer inkomst /Lärlingsersättning som för närvarande är tusen kr. extra per månad, jämfört med vanligt studiebidrag/. Så det finns olika fördelar med att välja ett yrkesprogram.

    Bästa hälsningar

    ANNA