Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan,

    det beror på vad du har för betyg från utomlands och vad du har för kunskaper. Jag gissar på att du kanske inte läste SVENSKA utomlands och svenska är Undervisningsspråket, och därför det viktigaste ämnet. Utan godkänt betyg från vårterminen i åk9 i svenska /eller svenska som andraspråk/ är ingen elev behörig till gymnasiets nationella program.

    Så frågan är om du ska läsa åk9 nu eller om du vill i stället gå på ett av de Introduktionsprogrammen>> - förberedande inför gymnasiet och i så fall Vilket av de IM, det finns fem stycken olika.

    Det bästa för dig, snabbaste och smidigaste, vore om du tog dina utländska betyg och gick och pratade med Studie- och yrkesvägledare på vägledningscentrum i din kommun. Vilken kommun är du folkbokförd i?

    L. :)

    Liselotte
    • : Tack så mycket ❤ okej och i så fall kan jag gå om 9:an då?
    • Liselotte : Om du inte gick åk9 i Sverige förut, innan du åkte utomlands... borde du kunna gå åk9 nu, tycker i alla fall jag. Nu kanske jag inte vet alla omständigheter och detaljer, och jag bestämmer inte vad du får göra, men så som du berättar och enligt det att Grundskola är "rättighet för folket" i Sverige, så borde du som formellt sett inte har "svensk grundskola avklarat" kunna läsa i grundskolan. Det är Utbildningsförvaltningen i den kommunen där du är folkbokförd, som borde hänvisa dig till en grundskola. Men du kan också gå och prata med rektor på den grundskola där du vill läsa. Bra att ta med sig legitimation och en vårdnadshavare /förälder/ för du är under 18 år och det är vårdnadshavare som "skriver in dig" i skolan. :)