Selma
    Hej!
    Jag är fast besluten vid att bli stridspilot och har hört att det är bra att gå teknik/natur för att veta mer om flygplans olika system osv. Jag har tänkt på teknikprogramet tidigare eftersom att no ämnena är mina favorit ämnen.
    Jag har ett meritvärde på 222,5, fysik:E, biologi:D, kemi:D, teknik:C, matte:D.
    Har jag någon chans att hänga med eller har jag för låga betyg? Jag undrar också hur mycket det är att studera hemma, jag har hört att iaf på natur är det väldigt mycket?

    Mvh Selma

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Selma,

    Du är fast besluten av att bli en Stridspilot>> och därför har jag ett förslag - att du tittar på ett specialprogram med egna examensmål: Flygteknikerutb>> som enligt min mening är det bästa alternativet för dig /så som du beskriver dina framtida planer och dina nuvarande betyg/.

    Det programmet finns - enligt våra uppgifter - på 9 gymnasieskolor, som du kan se här>>> Programmet är Riksrekryterande /vilket betyder att du

    1. söker på "vanligt sätt", konkurrerar med dina betyg om plats och blir inte diskriminerad pga du bor långt från skolan

    2. om du kommer in - får du viss ekonomisk hjälp för att kunna bosätta dig på skolorten.

    Om du av någon anledning inte vill eller kan söka till Flygteknikerutbildning, finns det ändå flera andra alternativ: Teknikprogrammet är ett av dem alternativen; andra alternativ är EE>> eller ett annat tekniskt yrkesprogram, till ex FT>>. Genom tilläggskurser kan du även på ett yrkesprogram bli behörig till yrkeshögskoleutbildning som utbildar till Pilot>>. Vad det gäller kraven som Försvarsmakten stäLLer, så är det bäst att vända sig till deras rekryteringslinje. Info om yrken inom Försvarsmakten kan man bl a se på www.framtid.se - och här>>> är snabblänk.

    Studie- och yrkesvägledare

    Ang.klara teknikprogrammet - så är det dina lärare i matte, fysik och kemi som kan ge dig bättre svar. Lärarna känner både dig, din kapacitet och kraven på gymnasiet.

    Du blir behörig till Teknikprogrammet med "bara" E betyg i matte från grundskolan, och kan komma in, men det betydet inte att du får godkända betyg även på gymnasiet. Motivation spelar roll. Men även förkunskaper och hur "begåvad" du är i de tekniska ämnena samt hur mycket tid du är beredd att lägga ner på dina studier, hur envis du är.

    Jag kan även råda dig att provgå en dag på teknikprogrammet, "skugga" en eIev eIIer en klass och kika på innehåII i mattekurser på www.matteboken.se

    inriktningen Teknikvetenskap>> på TE Iäser man t o m matte4 som obligatoriska mattekurser. På andra inriktningar på teknikprogrammet>> Iäser man t o m matte 3 som obIigatoriska mattekurser.

    Hoppas mitt svar bIir tiII hjäIp för dig!

    Bästa häIsningar

    MiIIa SYV