Viktoria

    Hej! Jag sökte till komvux i tron om att jag kunde studera där för att höja mina betyg för att komma in på media och kommunikations utbildningen på universitetet. Jag studerade samhällsvetenskapliga programmet på gymnasiet och fick betyg mellan E-A på allt. Har nu blivit antagen till en kurs på komvux vid namn grafisk kommunikation och undrar om den kommer kunna höja min merit? Kan jag söka in vid BII nu om jag studerar den kursen? Eller är det bara högskoleprovet som gäller för att kunna höja mina chanser att komma in på det programmet på universitetet jag vill gå? Om det är så att bara högskoleprovet funkar, kan jag tacka nej till min plats på komvux? Kursen börjar i september. Tusen tack!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    hej, om kursen Grafisk kommunikation inte ingår i ditt examensbevis och inte krävs för särskild behörighet till just den eftergymnasial utbildning som du vill söka till - kommer inte betyget i den kursen påverka. du läser i så fall för att få mer kunskap.
    Att tacka Nej till erbjuden studieplats kan man göra både innan och under kursens gång. Det är frivilligt att läsa på högre nivå än grundskola. :)

    Frågor och svar

    • SP0701

      Jämförelsetal i BII?

      Hej, Jag ska söka till ett program som kräver behörighet i Matte 4, Kemi 1 och Fysik 2. Jag gick ekonomiprogrammet på gymnasiet, där jag gick ut med jämförelsetalet 18.85/20.00. Lägger man till 2.5 merit blir det 21.35. Jag har gjort prövning i Fysik 2 och fått betyg E på kursen alltså...

      Milla : : Hej,obehöriga kan inte antas - till svenska högskole-universitetsutbildningar, så du kommer inte kunna antas till en utbildning som kräver kemi1 om du saknar godkänt betyg i den kursen. Så, du måste... Läs hela svaret
    • Pedagog

      Vad behöver jag läsa mer till socionom?

      Hej, jag är socialpedagog och är intresserad läsa till socionom. Jag har läst till socialpedagogen i YH. Vad behöver jag läsa för att nå mitt mål?

      Milla : : Hej! Socionomer - i Sverige - har examen från socionomprogrammet som är 7-terminers lång universitetsutbildning som innehåller en hel termin praktik. För att bli en socionom behöver... Läs hela svaret
    • Katten

      Rättsvetarprogrammet kombinerat med ekonomin?

      Jag har tänkt att plugga rättsvetenskap i höst i Örebro, men hade gärna haft en utbildning i ekonomi och och inte bara inom juridik (men ändå ha juridik som en grund) . Min tanke är då att jag tar examen i rättsvetenskap och sen pluggar en...

      Milla : : Hej,jag tycker din plan är bra. Kan dock inte garantera att du får de jobben du vill ha, för att vi pratar här om icke-reglerade yrken där arbetsgivare bestämmer själv vem de... Läs hela svaret
    • dE

      Komma in på önskat program?

      Hej! Jag vill komma in på juristprogrammet. Jag har dock inte betygen som krävs. Dessa är mina betyg: A i 11 ämnen, B i 7 ämnen C i 2 ämnen D i 3 ämnen E i 3 ämnen där två av dom alltså är matte som jag har svårare för...

      Milla : : Hej, du kan både göra högskoleprovet och också försöka höja ditt meritvärde (samtidigt). Sök läsa "tyska" (den kursen i vilken du har F) på komvux. Börja... Läs hela svaret
    • Hanini

      Är det värt att byta linje i trean?

      Jag börjar trean på resturang och livsmedel efter sommaren och känner att jag har valt helt fel. Jag vill inte alls jobba inom denna bransch och vill studera till något helt annat, kanske till något inom ekonomi eller teknik. Jag har inte de bästa betygen heller på grund av lite motivation....

      Milla : : Hej!Har du gjort ansökan till år 1 på ett nytt/annat program på gymnasiet, via gymnasieantagningen? I annat fall så kanske du inte har ett alternativ att börja år1 på... Läs hela svaret
    • Sara17

      Vad motsvarar hp?

      Hej jag ska plugga utomlands, och jag håller på att ansöka om studiestöd. Det krävs antal poäng man ska läsa per år, och i Storbritannien har de inte detta, utan varje kurs ör 30 credits och i ett pr läser jag 180 credits. Studenterna...

      Milla : : Hejsan!Heltidsstudier på högskolor och universitetsnivå = att man läser 30 hp (alltså Högskolepoäng per termin, på 20 veckor). På 40 veckor, två terminer, om man läser på... Läs hela svaret
    • Jose

      Kan jag inte få komvuxexamen pga en kurs från gymnasiet?

      Hej. Jag gick teknikprogrammet i gymnasiet men fick inte examen. Jag studerade på komvux för att få tillräckligt med poäng för examen men får nu höra att jag fortfarande ligger under med poäng eftersom att kursen idrott och hälsa 1 som jag...

      Milla : : Hej!enligt de nuvarande regler (som gäller sedan några år) får inte kursen idrott-och-hälsa 1 ingå i examensbevis från komvux men OBS! komvux-examen kräver... Läs hela svaret
    • Tom and Jerry 0.2

      Skillnaden mellan kemi 1 och kemi a tema och teori?

      Hej. Jag har varit intresserad av kemi sen i början av 9an. Och från den tiden så har jag brännt för den. När jag gick igenom hela grundskolans kemi boken igen för att kunna minnas vad jag lärde mig i hela den 3åren. Så kände jag mig...

      Milla : : Hejsan!Kemi A är en äldre kurs; en motsvarande ny kurs heter Kemi 1 (vilket du kan se i tabellen för utbyteskomplettering); om de kurserna skiljer sig på något sätt eller inte... Läs hela svaret
    • Elizabeth

      Sommarstudier - tips på det?

      Hej! Jag går snart ut gymnasiet och skulle vilja ha en produktiv sommar medan jag väntar på universitetsbeskedet. Jag undrar ifall ni känner till någon utbildning där jag kan studera och tjäna samtidigt, jag känner inte mig riktigt redo inför...

      Milla : : Hej!om du läser gymnasiala kurser som inte ger meritpoäng och inte krävs för behörighet till din universitetsutbildning, kommer inte de nya betygen påverka ditt meritvärde. Du kan söka till... Läs hela svaret
    • Hmmm

      Kan jag plugga vidare i musik efter teknikprogrammet?

      Jag går teknikprogrammet med inriktingen teknikvetenskap och snart så går jag ut årskurs 2. Grejen är väldigt osäker på om jag verkligen har valt rätt program. Ursprungligen så valde jag teknikprogrammet eftersom jag inte visste vad jag...

      Milla : : Hejsan,inom musik finns det många olika yrken och en mängd utbildningar som inte nödvändigtvis kräver att man har läst "musik" innan man söker till en... Läs hela svaret
    • Emil_

      Vad krävs för att påbörja ett business management program?

      Hej! Jag är intresserad av att möjligtvis börja på ett business management program i framtiden. Finns det några krav för att påbörja det programmet? Alltså måste man ha läst en eller flera specifika kurser på gymnasiet eller...

      Milla : : Hej!Behörighet till det här programmet, du.se/sv/Utbildning/Program/businessmanagement, beskrivs så här: Grundläggande behörighet + Engelska 6, Matematik 3b... Läs hela svaret