Maria
    Jag går sista året på gymnasiet med veckor kvar till studenten, men jag är efter i nästan alla ämnen och har inte ett gymnasiearbete som jag behöver för att kunna gå ut. Jag har svår ångest vilket gör att jag bryter ihop varje gång jag försöker skriva någon av mina sena uppgifter. Funderar verkligen på att hoppa av och försöka läsa det jag måste på folkhögskola eller liknande. Vad kan jag göra? Det känns dumt att sluta nu när jag har så lite tid kvar, men jag tror verkligen inte att jag kommer kunna lämna in tillräckligt mycket för att kunna ta studenten.

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Maria,

    om du får Studiebevis, kan du komplettera det på komvux. Nu är det bara fem-sex veckor krav av läsåret och du vinner ingenting på att hoppa av gymnasiet - med ett Undantag: om du hoppar av, kan du söka till åk1 och konkurrera på nytt med dina grundskolebetyg - och få plats i åk1 på ett nytt program. Du är inte för gammal för det.

    Men om du inte vill gå om hela 3 år på gymnasiet, då råder jag dig stanna i skolan; och göra så gott du kan - kanske koncentrera endast på de kurser nu i vilka du kan få godkända betyg; och lämna de andra kurser "därtill"... du kan läsa dem på komvux sen.

    Folkhögskola är ett annat alternativ.

    Sök både till komvux och till folkhögskolorna, till flera olika.

    Ännu ett alternativ är att du försöker få jobb och återupptar studierna senare, när du har jobbat ett tag, skaffat dig arbetslivserfarenhet och kanske vet mer om vad ditt karriär mål blir - på sikt.

    Bästa hälsningar

    SYV