Hej Tobias,

    utanför skolan - så kan du läsa på komvux, efter det att du får examensbevis /eller Studiebevis/, dvs när du är klar med din gymnasieskola.

    Du kan alltid bedriva självstudier och för det rekommenderar vi en bra hemsida - www.matteboken.se som är gratis och där alla kurser är upplagda för självstudier.

    Har du kunskaper, kan du göra prövning och påvisa att du har kunskaper i en viss kurs, t.ex i matte 2a. Angående möjlighet att göra prövnng under din gymnasietid, är det en fråga till din gymnasieskola att ta ställning till.

    Efter gymnasiet kan du göra prövningar på många olika ställen, - överallt där det finns undervisning i matte 2a, på gymnasieskolor och på komvux.

    Om jag förstår dig rätt så har du ett eller två år kvar på gymnasiet. Om du har två år kvar, kanske du kan läsa matte 2a under näst-nästa läsåret, men om du bara har ett år kvar och missade chansen att anmäla dig till kursen, då råder jag dig

    1. prata med din klasslärare/mentor och med SYV på din skola så fort du kan och be att stå i Reserv till matte 2a /i fall någon ångrar sig och en plats blir ledig/

    2. bedriv självstudier under sommaren och då kan du säga i början av höstterminen att du "de facto" redan har kunskaper men behöver skrivas in i kursen för att kunna få betyg. Då kan ni på skolan kanske hitta någon lösning i att du skrivs in i kursen som en "extra elev" och sedan deltar bara i provtillfällena, för att få betyg i slutet av kursen.

    Jag kan inte lova dig att det går att lösa det under din gymnasietid, men jag tycker att du bör definitivt försöka göra det. Skulle det inte gå på gymnasiet, sök till komvux efter gymnasiet. Får du inte plats på komvux, läs matte på egen hand och anmäl dig till prövning.

    Hoppas mitt svar blir till någon sort hjälp!

    ANNA