Oaaa
    Hej! Jag går just nu på Komvux på gymnasienivå för att få slutbetyg.
    Jag har fått betyg i Spanska 1+2 och Japanska 1+2+3+4.
    Men nu vill jag även läsa Franska. Jag valde två kurser som jag verkligen ångrar, och vill istället byta dem mot Franska 1+2, för jag älskar att lära mig nya språk.

    Om jag ska söka in till högskola senare, kommer dessa Franska kurser att räknas in även om jag redan har poäng för andra Moderna Språk? eller kommer det inte alls vara giltig?

    Tack och kram!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hejsan!
    så roligt att du vill lära dig flera språk! Språkkunskaper är värdefulla i många olika sammanhang och inte minst när man söker jobb!

    Ang. Slutbetyg - har du gjort Planering av ett Slutbetyg med Studie- & yrkesvägledare å Komvux? Om ja, då har du Studieplanering att följa.
    Om nej - gör det SNARAST.
    För det första, så är inte Slutbetyg standard längre utan Undantag. Sedan reformen 2011-12 är det Examensbevis som är standard.
    Du kanske bör läsa mot Examensbevis.

    För att kunna läsa mot Slutbetyg, måste Rektor på Komvux besluta om att bevilja Undantag och det är SYV på Komvux som tittar på dina tidigare betyg, räknar på dem - så att antal poäng stämmer + planerar så att alla obligatoriska kurser ska vara med. Du måste också hinna få betyg i tillräckligt antal poäng inom ett år framöver. Detta pga möjlighet att få ett Slutbetyg upphör 1 januari 2017.

    Vad det gäller just MERITPoäng för Moderna språk, så är 1,5 max antal och man får Merit enbart för steg 3 och4. Så genom Japanska 3 och 4 har du redan uppnått max i merit inom Moderna språk.
    Max totalt, som är 2,5 - skulle du få om du fick godkänt i Engelska 7 (eller eng C) alt. genom mattekurserna.

    Om du redan har Planering av ett Slutbetyg, kanske kan SYV och du - tillsammans - ändra i den planeringen. Det är viktigt, som sagt, att alla obligatoriska kurser är med.

    Bästa hälsningar & lycka till med dina studier!
    ANNA
    • : Hej! Tack för svaret, jag ska ta upp det med SYV på den Komvux jag går på.
    • Julia : Bra! Gör det! prata med SYV på komvux & hör av dig om du har fler frågor framöver! Lycka till med dina studier!