halaa
    jag har tänkt och läsa spanska grundkurs för att öka mina högskolepoäng men problemet är att jag har redan läst spanska steg 1 på gymnasiet kan jag läsa den ändå? en annan fråga är om jag kan läsa arabsika grundkurs om jag redan har läst arabiska som modersmål på gymnasiet?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Arabiska som Modersmål och som Moderna språk är två olika ämnen, så det borde inte vara några problem att få läsa nybörjarkurs i arabiska som moderna språk... Men frågan är Vad är mål med studierna? Du skriver att det är för att "öka högskolepoäng".... Och jag är inte säker på vad du menar.

    För att kunna ge dig svar som blir korrekt och till hjälp för dig, var god svara:

    1. Vad gör du nu? Läser du på gymnasiet eller har du redan examensbevis?

    2. Vad är ditt långsiktiga mål? Vilket Yrke <>>

    3. Vill du endast läsa på högskolenivå eller kan du tänka dig någon Annan utb.form t.ex Kku eller folkhögskola eller yrkeshögskola ?

    Det är två helt olika situationer: om du vill höja ditt meritvärde för att komma in på högskola

    eller

    om du vill samla på dig högskolepoäng för att ta in dem i framtida Kandidatexamen

    eller

    om du vill jobba med språk som t.ex tolk och vill lära dig mer inom språk för att sen se vart det "bär"...

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Jag läser till receptarie och vill sedan ta en magister i farmaci för att ta spotekareexamen därför vill jag öka mina högskolepoäng visst får man endast läsa 15 HP utöver 30 HP som man läser per termin?alltså utöver heltidsstudierna?
    • Milla : Tanken är att man ska Max få läsa 150 procent av heltid men det finns folk som läser mer.
    • Milla : Om de inte ändrar reglerna, så behåller du din plats inom programmet, men kan också få 45 högskolepoäng nya kurser - för det behöver du söka de nya kurserna i första hand så att dina kurser inom programmet, hamnar längre ner ... Du kan då bli antagen till 45 hp nya kurser och sedan utnyttjar du platsgaranti inom programmet, men hur ska man hinna-orka?!:)
    • : Jag förstår vad du syftar på men jag talar arabiska hemma som modersmål och kan båda läsa och skriva på arabiska så om jag tar en 25% grundkurs i arabiska kan jag kanske klara mig och spanska har jag läst i gymnasiet och tänkt läsa grundkurs igen men dock behöver jag då lägga lite mer tid än arabiska för jag behöver jag lägga mer tid ( det som rekommenderas)
    • Milla : Det är du som bestämmer. Sök de språkkurser du vill läsa och lycka till!
    Läs alla kommentarer