Mikael SYV på FrågaSYV

    Det är inte förbjudet att läsa flera olika högskoleutbildningar. Dock finns det praktiska/ekonomiska problem: studiemedel för eftergymnasial utbildning får man i Max sex år. Det innebär i ditt exempel att du inte kommer att få studiestöd sista två år på tandläkarutbildningen.

    • : Menar du tex att man måste betala för sina egna böcker osv? Eller vad innebär det?
    • Anna : Jag ska nu skriva ett nytt svar på din fråga och kommentar. :)
    • Anna : Jag har visst missat att det är en annan person som lämnade Kommentar! :) Ber om ursäkt för att inte kollade upp att det är två olika namn. Men info i mitt svar är det som gäller (enligt de nuvarande reglerna). Mer info om Studiemedel finns på www.csn.se
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Linnéa!

    När man läser på högskola/universitet eller på en yrkeshögskola eller på komvux (på en eftergymnasial utbildning) - är man vuxen och har vissa utgifter/omkostnader (hyra, mat mm.). När man läser på heltid är det svårt att arbeta samtidigt - därför ansöker de flesta studerande om Studiemedel hos CSN. Det finns vissa villkor för att kunna få studiemedel, t.ex man måste studera på minst halvtid (och då får man halva studiemedel). För heltidsstudier kan man få hela Studiemedel (ca 3000 kr i bidrag/månad och ca 5000 kr i lån). Det blir då ca 8000 kr./månad som man som studerande får använda "till vad man vill" - köpa läroböcker, betala hyra, köpa mat, kläder och annat som man behöver.

    Ett av villkor är att man kan få Studiemedel för eftergymnasiala studier i maximalt antal 12 terminer /6 läsår/. Sjuksköterskeprogrammet är på 3 år. Tandläkarutbildning är på 5 år. Vilket innebär att om man tar Studiemedel i 3 år för Sjuksköterskeutbildningen och sedan i 3 av de första åren på Tandläkarutbildnignen är hela din Studiemedel slut, medans du fortfarande har 2 år kvar att läsa.

    Att som vuxen inte ha någon som helst inkomst i två år, fungerar inte så bra. Då måste man ha ganska mycket sparade pengar eller jobba samtidigt som man studerar. Tandläkarutbildning är en tuff utbildning och det är mycket svårt att hinna och orka jobba vid sidan av. Om dina föräldrar eller en annan familjemedlem kommer att försörja dig under tiden du studerar - är en lösning. En annan lösning är att du sparar pengar på förhand - för att klara två år utan inkomst. Tredje alternativet skulle vara att jobba mycket på sommaren och under jul-lovet men det är inte lätt att tjäna tillräckligt med pengar under 3 månader, så att de räcker för 12 månaders hyra, mat, kläder och andra nödvändiga omkostnader.

    Jag hoppas mitt svar ger dig information som du efterfrågade och blir till hjälp i att fatta rätt beslut.

    Bästa hälsningar och lycka till!

    ANNA