Ellika
    Hej!

    Jag går Sam sam i ettan. Snart ska vi välja individuella val, men vill läsa två extra kurser i tvåan och undrar om man kan läsa utökat även då (har hört att det bara går i ettan)? Räknas den kursen "bort" då, alltså spelar betyget jag får där någon roll?

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan,

    att läsa Utökade kurser är ett Undantag. Rektors beslut krävs för det. Det är alltså inte alls säkert att det går. Vissa gymnasieskolor har som princip att inte bevilja läsa utökat över huvudet taget. Den enda gången man har rätt att Iäsa utökade kurser är om man går på ett Yrkesprogram och vill läsa kurser för grundIäggande behörighet till högskolestudier. De kurser (och det är svenska 2,3 och eng6) får elever på yrkesprogrammen Iäsa som utökade.

    Du går på ett högskoleförberedande program och det är inte din rättighet att läsa på mer än heltid.

    Om rektor beviljar dig läsa en eller flera utökade kurser, då gäIIer föIjande: de kurser som i ditt examensbevis blir markerade med "U" som betyder "utökad kurs" bidrar med sina betyg till ditt jämförelsetal endast i 2 fall:

    1. om just den kursen krävs för behörighet till just den utbildning som du söker på högskolenivå just då;

    eller

    2. om den kursen ger dig Meritpoäng>>.

    Alla andra kurser om de är markerade med "U" i examensbeviset är det "som om du inte läste dem", dvs du har betyg i dem men det betyget inte kommer att spela någon roll när du söker till högskola.

    Om meritpoäng kan du läsa här>>

    Vänliga hälsningar

    L. :)

    Liselotte