Tova
    Hej!

    Så jag ska börja teknikprogrammet till hösten och det är ju skoj och så men nu har vi ju mina gamla "vänner" som också ska börja där. De har fryst ut mig flera gånger och varit elaka så jag har "klippt ut" dem ur mitt liv nu, men på skolan jag ska börja på tar de alltid hänsyn till vilken skola man gick på och sätter en i samma klass som andra personer från den skolan för att "de är ju nog vänner".

    Jag har flera vänner från en annan skola som ska börja på samma linje som mig, de får mig att känna mig välkommen och trygg till skillnad från de jag brukade umgås med. Problemet är ju nu att jag har hört att det ses ned på att byta klass så fort man börjar av någon anledning. Har lätt att bli utstött och har svårt att skaffa vänner, så jag undrar om jag skulle kunna mejla rektorn innan vi börjar så de hinner ändra klasserna i tid? Skulle det vara rimligt? Känns som att de skulle säga "men du får ju nya vänner!" men det är inte så lätt. Särskilt inte för mig. Känns även som att jag skulle irritera rektorn med dessa klagomål.

    Vad ska man göra?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Tova,

    jag kan råda dig ta kontakt med kuratorer - både på din "gamla" grundskola och på den gymnasieskola som du ska börja på... Kurator har mycket att säga om olika saker. Jag är också säker på att kurator kan "råda rektor" att gör klassindelningen på ett viss sätt.

    Kurator på din "gamla" grundskola kan kanske också ge dig råd; hen kan kanske också själv kontakta rektor på din gymnasieskola.

    ***

    En liten fundering: är du helt säker på att du kommer in på en viss gymnasieskola? Du har väl flera alternativ i din gymnasieansökan och kanske kommer du in på ditt andra eller tredje eller fjärde alternativ? Då kanske det löser sig av sig självt ... Eller om de elever som du inte vill hamna i samma klass med, ... de kommer in på andra gymnasieskolor, inte på samma skola som du kommer in på; på på andra program på samma skola...?

    Om du inte vill "irritera" rektorn - ta kontakt med kuratorer, är mitt råd. Rektorer har extremt mycket att göra. De orkar inte alltid sätta sig i olika frågor. Det är smart att prata med kurator - även av den anledningen... att det är många ggr lättare att få kontakt med kurator än med rektor.

    Vänligen och med förhoppning om en bra sommar!

    Julia SYV

    Kontaktuppgifter till alla gymnasieskolor hittar du på www.gymnasieguiden.se/gymnasium - om du på skolans egen hemsida ej hittar info om kontaktuppgifter till kurator, maila till den "allmänna E-post" till skolan och fråga på vilket sätt du kan komma i kontakt med kurator.