Vera
    Hej! Jag bor i Falun och har sökt runt lite om gymnasium och kommit in på Cybergymnasiets hemsida i Stockholm.
    Jag tycker skolan verkar jättebra och skulle vilja gå Humanistiska programmet inrikning kultur där.
    Får jag göra det? Kommer jag fortfarande få CSN eller barnbidrag (vad de nu heter...)?
    • : Det finns alltså en skola i Falun som ger den utbildningen så får jag söka till Stockholm ändå? Vill alltså läsa Naturkunskap 2, Matte 2 och 3, och Spanska 1, 2 och 3. Kan ju läsa spanska 1 och 2 men kan jag då välja spanska 3 och naturkunskap 2 som individuellt val och läsa matten som utökad eller får jag ens läsa 2 st utökade?
    • Milla : Vilka valbara kurser som du får välja på en viss skola, är det bäst att "ta" med skolan direkt. Ibland står det på skolans hemsida, men annars så kan man kontakta skolan och ställa den frågan. Kontaktuppgifter finner du i presentationen på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/cybergymnasiet-odenplan och den 28 april kl.17.30 har skolan Öppet hus! Besök öppet hus och ställ alla dina frågor, bl a om vilka valbara kurser du får läsa.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Vera!

    Man får söka till vilken gymnasieskola som helst, oavsett var man bor. Men till kommunala gymnasieskolor blir man som är boende i en annan kommun - andrahandssökande (vilket innebär att man bara kan få plats om alla "egna elever", dvs boende nära skolan, kom in och det finns lediga/tomma platser ... då kan andrahandssökande komma in).

    Den skola som du är intresserad av, Cybergymnasiet i Stockholm är en fristående skola och du blir därför Förstahandssökande, dvs söker på samma villkor som elever, boende i Stockholm. Du konkurrerar om plats med dina betyg och inte är beroende av att en ledig plats bör finnas, när alla "egna" behöriga sökande kom in. Skolans presentation ser du här >>>

    Du frågar om du får Studiebidrag från CSN och svar är Ja! Dina vårdnadshavare får Studiebidrag (som en del av Studiehjälpen), som är = samma summa som barnbidraget, men är i stället knuten till att du är elev (och man blir av med Studiehjälpen om man hoppar av gymnasiet och man kan även bli av med den om man skolkar). Från det datumet som du fyller 18 år, får du själv Studiebidraget. Och fram tills dess är det dina vårdnadshavare, som får det. Studiebidraget är inte beroenda av vilken gymnasieskola du läser på. Det som spelar roll är att du läser på heltid. Man har inte rätt till Studiehjälpen om man läser på deltid men i vilken kommun du läser, spelar ingen roll.

    Bästa hälsningar

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare