Danne
    Hej! Jag har 2 frågor angående Receptarieprogrammet på Universitetet.

    1) Vad krävs för att man ska få plugga upp till master via Receptarieprogrammet? Konkurrerar man med slutbetyg i den klass man går i eller hur går det till? Om ja, hur många blir valda att få plugga vidare av X antal?

    2) Finns det någon skillnad "på papper" för någon som tagit examen genom att ha blivit antagen på Apotekarprogrammet och någon som blivit antagen på Receptarie och sedan pluggat upp 2 år (master) för apotekarexamen?

    Mvh!

    P.S hoppas det inte blev allt för många frågor att ställa.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Erik!
    I dagens läge finns Receptarieprogrammet i Umeå, Uppsala och Göteborg.
    Farmaceutprogrammet (som kanske också kan vara av intresse för dig) ges på Linnéuniversitetet.

    Masterprogrammet finns i Umeå och är svårt att komma in på. Vid antagning "går man på" antal godkända högskolepoäng. Receptarieprogrammet godkänt är minimikravet och det ger 180 högskolepoäng. Vid den senaste antagningen till Masterprogrammet krävdes det (de facto) 260 högskolepoäng (80 hp för mycket och det är nästan tre terminers studier på heltid). Detta pga många sökande och urval måste göras och man valde att göra urval på antal godkända högskolepoäng.
    Så, i praktiken, söker man efter Receptarieprogrammet - till master men kommer ej in och då läser man fler högskolepoäng (en hel ny högskoleutbildning eller ett antal fristående kurser) och söker till master vid varje ny antagning.

    När man är klar med masterprogrammet, ansöker man om Apotekarlegitimationen. När man söker jobb, uppger man att man är Leg.Apotekare och man behöver inte (om man inte själv vill) berätta exakt hur man uppnådde legitimationen.
    Om man tänker logiskt, så borde arbetsgivare uppskatta mer att den som läste till Receptarie först och master sen har FLER GODKÄNDA HÖGSKOLEPOÄNG och den sökande borde prioriteras av arbetsgivare framför dem som "bara" läste 5 år till Apotekare.

    Hälsningar
    Mikael SYV