Julia SYV på FrågaSYV

    Hej  Christian,
    skolverkets hemsida läser vi: "Matematik 3c, 100 poäng, som bygger på kursen matematik 2a, 2b eller 2c." - det betyder att man är behörig att läsa kursen Matematik 3c med godkänt betyg i Matematik 2a. Om det står något annat på din kommuns hemsida, då står det fel på kommunens hemsida - för att i den frågan är det inte din kommun utan skolverket som har rätt information. Du är alltså behörig sökande till matte 3c om du har godkänt betyg i matte 2a. Hänvisning: Skolverket.se

    Prövning
    Vad gäller prövningar, så behöver man inte uppvisa några betyg - man skaffar sig kunskaper på egen hand och får göra prövning i matte 3c även om man aldrig läst matte i skolan, över huvudet taget utan skaffade sig alla mattekunskaper på egen hand (genom självstudier). Hänvisning: Frågasyv.se/info/prövning