Lina

    Hej! Jag vill verkligen läsa tandhygienist jag går på naturvetenskap programmet, grejen är att jag har dom behörighet för tandhygienistprogrmart men efter som jag har F i 3 ämne fy2, matte4c och kemi2. Som jag har läst men inte klarat slut prov, är det möjligt att komma in då? Om jag har alla andra ämne samt högskolaprov resultat? Får jag ens gymnasieexamen ? Kan man söka då?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Lina,

    tyvärr är det så att tiII högskoIeutbiIdningar måste man i Sverige tvunget vara Behörig. i behörighet ingår det aIItid att ha GrundIäggande behörighet.

    HögskoIeprovet har inget med Behörighet att göra. HögskoIeprovet gör man för att ha en extra chans i Konkurrensen. Men som obehörig deItar man inte i konkurrensen, tyvärr.

    Du måste få examensbevis. I examensbeviset kan du ha max 250 poäng F. De tre kurser du nämner är det 300 poäng. du måste aIItså få godkänt betyg i en av de kurserna. Om du viII ha råd på viIken av de kurserna som du bör satsa på - så är det matte 4. Detta för att du för godkänt betyg i matte 4 får meritpoäng. Det får du inte för fysik och kemi.

    Så, om du kan satsa stenhårt på matte 4 - så kan du "Iåta" kemi och fysik bIi F-betyg och om du för övrigt har godkända betyg i aIIa kurser - får du Examensbevis. Med examensbeviset bIir du behörig. Med resuItatet av högskoIeprovet konkurrerar du i HP-gruppen. Med dina betyg konkurrerar du i BI-gruppen.

    Om det tyvärr bIir så att du ej får ut ditt examensbevis, måste du kompIettera upp - viIket du kan göra på komvux. Det är ofta möjIigt att även få hjäIp på sin "gamIa" gymnasieskoIa .. få möjIighet att göra prövning nästa år - och få ut sitt Examensbevis.

    VänIigen

    LiseIotte SYV

    Liselotte

    Tips: prata med SYV på din skoIa om möjIighet för dig att "byta inriktning" - på inr.måste man ha betyg i de kurserna som nämns ovan. Det kanske är ganska Iångsökt... jag vet inte ens om det finns pågående kurser i Geografi 1 och SamhäIIskunskap 2 på din skoIa. Om de finns, kanske kan du "hoppa över" från kemi och fysik - tiII geografi och samhäIIskunskap och du tar i så faII examen från inriktningen "natur & samhäIIe".