Ali
    Hej! Jag planerar att så småningom läsa till civilekonom men saknar matte 2b och 3b.

    nu är det väldigt längesedan jag läste Matte A och känner att jag har glömt allt, är det möjligt för mig att läsa både 1b, 2b och 3b med undervisning från lärare samt rätt till studiemedel trots att jag redan har godkänt i Matte 1b?
    • : Min storebror fick Nej på komvux. De sa att har man godkänt betyg, så har man det och det inte spelar någon roll om betyget är gammalt eller om man har glömt allt man kunde då. Komvux har inte resurser att låta folk läsa om redan godkända betyg. De sa att han får repetera själv och bedriva självstudier.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Ali,

    det är inte förbjudet att läsa om en kurs, även om man redan har ett godkänt betyg. Dock är det i brist på resurser så att de som sedan innan inte har godkänt betyg i Matte 1, /eller matte A/ går före dig i kön. Och sedan kan pengarna för att köpa utbildningsplatser ta slut och då får du tyvärr svar PLATSBRIST från Komvux. Men sök och vi håller tummarna att du får plats! Annars så kan jag rekommendera en mycket bra sida - www.matteboken.se - där du kan repetera matte, där alla kurser är upplagda för repetition och för självstudier.

    Vänligen

    Julia SYV