Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Sofja,

    Biomedicinska analytiker>> utbildas i Sverige inom högskolan på Biomedicinska analytikerprogrammet och det är ett av de så kallade "legitimationsyrken" där mycket strikta krav ställs på vilken utbildning man behöver ha "med sig".
    Så, att bli BMA på komvux kan man inte; däremot kan man läsa gymnasiala kurser på komvux för att bli behörig till att senare söka BMA-programmet på högskolenivå. Biomedicinsk analytiker (ofta förkortas till "BMA") - utbildning kräver för Särskild behörighet Biologi 2, Fysik 1a (eller godkända betyg i två kurser: Fysik 1b1+1b2), Kemi 2 och Matematik 3.
    För övrigt, krävs det för alla högskoleutbildningar i Sverige alltid Grundläggande behörighet och för dig, som idag är 18 år, är det Examensbevis från gymnasiet eller Examensbevis från Komvux.

    Om just du blir antagen till komvux-kurser kan inte jag svara på. Det är frågan till komvux i din kommun. Jag ser att du är 18 år /om detta stämmer/ och på komvux kan man läsa från 1 juli det kalenderåret som man fyller 20 år ELLER om man tar Examen eller får ett Studiebevis från gymnasiet, och är yngre. För att ta examen eller få Studiebevis från gymnasiet bör man läsa på gymnasiet i minst 3 år (som regel).

    Liselotte

    Jag är inte säker på att jag förstår din nuvarande situation. Är det så att du nu läser på NA-programmet åk1 på gymnasiet?
    Om det är svårt för dig att läsa på NA-programmet, bör man ta reda på VARFÖR det är svårt. Vad beror svårigheterna på?
    Dina styrkor ligger kanske inom andra kunskapsområden än just naturvetenskap... Jag säger inte att det är så, men det KANSKE KAN VARA så...? :) Jag vet inte... Men svårigheter att läsa på NA-programmet måste ju bero på någonting; måste finnas någon orsak till det.
    Det kan vara väldigt olika; kan t.ex vara att det har hänt någonting just nyss och det är tillfälliga svårigheter, till exempel.
    Om du ska byta från NA-programmet men har som mål att på sikt bli BMA>>, byt i så fall till Vård- och omsorgsprogrammet.

    • : Ju, någonting har hänt just nyss och det är tillfälliga svårigheter. Min syv sa att jag kan byta programmet på VO i nästa år. Jag ska det. Det händer så här att jag förlorar ett år nu. Jag ska på VO-programmet i nästa år. Efter tre år avslutar jag gymnasiet. Sedan måste jag ha grundläggande behörighet. Efter tre år i gymnasiet ska jag inte ha grundläggande behörighet. Så esfter gymnasiet måste jag fortsätta studera på komvux iallafall. Och bara sedan kan jag studera på en medicinsk analytiker eller hur?
    • Anna : ja, det stämmer. Lycka till!
    • : Okej. Om en man ska studera grundläggande behörighet(t Biologi 2, Fysik 1a (eller godkända betyg i två kurser: Fysik 1b1+1b2), Kemi 2 och Matematik 3. ) på komvux, då behöver man sluta gymnasiet iallafall eller kan komma studera vidare på högskolan?
    • Anna : För alla utbildningar på högskola/universitet i Sverige krävs det alltid GRUNDLÄGGANDE BEHÖRIGHET och för dig som idag är 18 år är det EXAMENSBEVIS från gymnasiet eller från Komvux. För att uppnå kraven för examensbevis måste man läsa i 3 år på heltid; och måste ha godkända betyg i nästan alla kurser man har läst; det är rätt så strikta krav på hur man kan uppnå kraven för Examensbevis. Kurser Biologi 2, fysik 1a, kemi 2 och matte 3 behöver du för SÄRSKILD BEHÖRIGHET. De kurser kan ingå i Examensbevis eller finnas på "ett separat papper" - det är vilket som. Ingår de kurserna i examensbevis, är det kortare tid du behöver läsa innan högskola. För att om du först läser i 3 år för att uppnå Grundläggande behörighet och sedan ett år för att uppnå /separat/ Särskild behörighet - då läser du ett år "extra".
    • : Tack så mycket för hjälpen!
    • Anna : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    du kan, om du vill - kika på flera yrken, ex på Apotekstekniker>>. Apotekstekniker utbildas inom Yrkeshögskolan och utbildningen är 1,5 år lång (man läser vanligtvis 3 terminer på heltid). Bra förberedande grundutbildning finns i första hand på Vård- och omsorgsprogrammet.
    Det är alltså mycket kortare utbildningstid; det går att bli behörig redan på Vård- och omsorgsprogrammet och efter gymnasiet är det endast 1,5 års studier. Och det är också mycket goda möjligheter att få jobb efter en Yrkeshögskoleutbildning! :)