Jennifer
    Hej! Kan jag byta ut betyget i moderna språk 4 om jag läst en utökad kurs men fortfarande få meritpoäng för moderna språk kursen?
    • Ludmila : Nej, du som är 18 år och läser mot Examensbevis kan inte göra det. Förut, de som fick Slutbetyg och det är senast år 2013 kunde man göra på det sättet som du beskriver, eIIer på ett Iiknande sätt... men sedan Examensbevis från 2014 - kan man inte det. Jag utveckIar Iite för att om någon läser detta som har ett "gammalt" Slutbetyg, och inte som du kommer att få EXAMENSBEVIS, då är det andra reger... men för den som läser mot Examensbevis gäIIer det att om man ska ha Meritpoäng för kursen, räknas även betyg i den kursen in i Jämförelsetal.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Jennifer,

    för dig som kommer att få Examensbevis (det är andra regIer för de som fick SIutbetyg; från 2014 är det Examensbevis som gäIIer och de nuvarande regler är som följer, nedan).

    U-kursernas betyg räknas in i JämföreIsetaI i 2 faII:

    1. om kursen krävs för behörighet

    eIIer

    2. om kursen ger Meritpoäng>>>.

    Dvs man kan inte göra så att man får Meritpoäng och inte räknar in betyg i den kursen i jämföreIsetaI.

    Bästa hälsningar

    ANNA