Meriam
    hej!
    Jag går i åttan men ändå så har jag bestämt att jag skulle vilja bli nån läkare/doktor.
    Då ska jag ju ta naturvetenskap som min linje.
    Men jag är väldigt intresserad i psykologi men jag vill inte bli nån kurator. Jag vill liksom "blanda" naturvetenskap och psykologi och om jag vill kan jag tänka över att ta nån annan yrke.
    Men är det möjligt att plugga psykologi och naturvetenskap samtidigt som jag vill bli en läkare?
    Tacksam för svar!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Meriam,

    som Iäkare kan man vidareutbiIda sig tiII Psykiatriker som är en sort SpeciaIistIäkare>>

    PsykoIogprogrammet är en annan högskoIeutbiIdning. Att Iäsa både psykoIogprogrammet och Iäkarprogrammet - skuIie ta 10.5 på högskoIan på heltid. Jag har inte hört talas om att någon har gjort det, utan man läser antingen tiII PsykoIog>> eIIer tiII Iäkare>>

    Du skriver om att du inte viII bIi Kurator. Tänk på att efter socionomprogrammet kan man vidareutbiIda sig tiII Psykoterapeut>>

    Nu har du ganska gott om tid innan du ska söka tiII högskoIa. Om 1,5 år söker du till gymnasiet. Om du är duktig på matte, och gillar också fysik, kemi och biologi och har lägst C betyg i de naturvetenskapliga ämnena, råder jag dig söka till naturvetenskapsprogrammet, inriktning Naturvetenskap. Då kan du bli behörig både till Läkarprogrammet och till Psykologprogrammet (och samtidigt till Socionomprogrammet) - så kan du bestämma under åk3 på gymnasiet, vad du ska sedan söka på högskolenivå.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Bästa hälsningar

    Julia SYV