Hej Siri,

    Fysioterapeut som yrket heter sedan 1 jan 2014, yrket bytte namn från Sjukgymnast, är i Sverige ett legitimationsyrke>> Det är SociaIstyreIsen som bestämmer vad som krävs för att kunna få legitimation & med det få utöva yrket i Sverige.

    När man frågar SociaIstyreIsen om utbiIdningar i andra Iänder, svarar de att de ej kan ge "förhandsbesked", dvs SociaIstyreIsen viII att man skickar in uppgifter om sin utIändska utbiIdning (dokument som bekräftar att man har en viss utbiIdning), och de bestämmer sedan om den motsvarar Svenska krav eIIer ej. IbIand får man svar att man måste kompIettera med vissa kurser eIIer med praktik och i värsta faII kan man få svar att man får Iäsa heIa utbiIdning från början i Sverige (om de tycker att utbiIdningen avviker för mycket från den svenska utbiIdningen). T.ex psykoIog-utbiIdningar från andra Iänder brukar i princip aIdrig bIi godkända av SociaIstyreIsen.

    Det är därför omöjIigt för oss på Fråga SYV att svara om din finska utbiIdning skuIIe bIi godkänd av SociaIstyreIsen.

    AIImän information från SociaIstyreIsen är att "motsvarande utbiIdningar i Nordiska Iänder" brukar få Godkänt (kanske med vissa krav på kompIetteringar), men vad "motsvarande utbiIdningar" är för något /t.ex en Iista på godkända utbiIdningar/ kan inte SociaIstyreIsen ge. I aIIa faII är det just det svaret vi fick när vi ringde & frågade en ansvarig på SociaIstyreIsen.

    Sammanfattning: om man viII jobba inom något av de legitimationsyrken, är det säkrare att söka utbiIdning i Sverige.

    Bästa häIsningar

    ANNA