Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    Nedan finner du en lista med yrken där det vanligtvis inte krävs ett utdrag från belastningsregistret:

    1. **Programmerare/Utvecklare**: Skapa och underhåll mjukvara. - ang.utbildningar se UTBILDNIG i presentationen på framtid.se/yrke/programmerare

    2. **Ekonom**: Jobba med bokföring, revision eller finansiell analys. - ang.utbildningar se UTBILDNING i presentationen på framtid.se/yrke/ekonom

    3. **Marknadsförare**: Skapa och genomför marknadsföringsstrategier för företag. - se framtid.se/yrke/marknadsforare

    4. **Arkitekt**: Designa byggnader och andra strukturer. --- se framtid.se/yrke/arkitekt

    5. **Jurist**: Erbjuda juridiska tjänster, t.ex. inom affärsrätt eller familjerätt. --- se framtid.se/yrke/jurist

    6. **Företagssäljare**: Sälj produkter eller tjänster åt ett företag. --- se framtid.se/yrke/foretagssaljare

    7. **Grafisk Designer**: Skapa visuellt material, såsom broschyrer, webbsidor eller annonser. --- se framtid.se/yrke/grafisk-designer

    8. **Ingenjör**: Beroende på din specialisering kan du arbeta med allt från konstruktion till biomedicin. --- se framtid.se/yrke/ingenjor

    9. **Forskningsassistent**: Hjälp till med vetenskaplig forskning inom ett universitet eller företag. --- se framtid.se/yrke/forskningsassistent

    10. **Eventkoordinator**: Planera och genomför evenemang, som mässor eller konferenser. --- se framtid.se/yrke/eventkoordinator

    11. **Hotell- eller restaurangchef**: Hantera daglig drift av hotell eller restauranger. --- se framtid.se/yrke/hotellchef och framtid.se/yrke/restaurangchef

    12. **Företagskonsult**: Hjälp företag att lösa specifika problem eller förbättra deras verksamhet. --- se framtid.se/yrke/konsult

    13. **Fastighetsmäklare**: Sälj eller köp fastigheter på uppdrag av kunder. --- framtid.se/yrke/foretagsmaklare och framtid.se/yrke/fastighetsmäklare

    14. **Fastighetsmäklarassistent** - se framtid.se/yrke/fastighetsmaklarassistent

    15. **Skribent eller journalist**: Skriv artiklar, böcker eller annat innehåll. -- se framtid.se/yrke/skribent och framtid.se/yrke/journalist-reporter

    16. **Biotekniker**: Jobba inom biotekniska laboratorier med forskning eller produktutveckling. --- se framtid.se/yrke/biotekniker

    17. **Miljökonsult**: Hjälp företag att uppfylla miljöstandarder eller utveckla hållbara lösningar. --- se framtid.se/yrke/miljokonsult

    18. **HR-specialist**: Hantera personalfrågor inom ett företag. --- se framtid.se/yrke/hr-specialist

    Detta (listan ovan) är bara ett antal exempel av de många yrken inom vilka det inte, som regel, krävs ett utdrag från belastningsregistret. Ditt val av yrke bör baseras på dina intressen, styrkor och de möjligheter du ser för din egen framtida karriär.

    Men... de enskilda arbetsgivare kräva utdrag ut belastningsregistret även om yrket inte kräver det. I Sverige och i många andra länder kan arbetsgivare begära ett utdrag från belastningsregistret även om yrket i fråga inte lagligt kräver ett sådant utdrag. Men det finns begränsningar för hur och när arbetsgivare kan begära detta.

    Här är några saker att tänka på:

    1. **Lagen om belastningsregister**: Enligt svensk lag får arbetsgivare endast begära och ta del av belastningsregistret om det är motiverat med hänsyn till arbetsuppgifterna och arbetsgivaren kan visa ett legitimt skäl.

    2. **Begränsad användning**: Även om en arbetsgivare kan begära ett utdrag, bör det användas på ett sätt som är relevant för jobbets uppgifter. Det betyder att arbetsgivaren inte bör begära ett utdrag bara för att göra det, utan måste ha en legitim anledning.

    3. **Integritetsfrågor**: Arbetsgivare bör vara medvetna om de integritetsfrågor som kan uppstå när de begär utdrag från belastningsregistret. Sådana förfrågningar kan ses som intrång i den anställdas privatliv om det inte finns en tydlig anledning till varför utdraget begärs.

    4. **Diskriminering**: Det är viktigt att arbetsgivare använder informationen från belastningsregistret på ett rättvist sätt. Om en arbetsgivare undviker att anställa någon enbart baserat på ett utdrag (utan att det är relevant för jobbet), kan det potentiellt betraktas som diskriminerande.

    5. **Öppen kommunikation**: Om en arbetsgivare begär ett utdrag, bör de vara tydliga med varför de begär det och hur informationen kommer att användas. Detta ger den potentiella anställde en möjlighet att förstå processen och eventuellt bemöta eller förklara informationen i utdraget.

    Det är, alltså, så att arbetsgivare kan begära ett utdrag från belastningsregistret under vissa omständigheter, men det är viktigt att detta görs på ett rättvist och genomtänkt sätt som tar hänsyn till den enskildes rättigheter.
    ***
    KIka också gärna på många yrken på www.framtid.se - även om de inte finns i listan, ovan. I nästan alla yrkespresentationer på www.framtid.se finns bl.a information om vilken utbildning som krävs eller rekommenderas.

    Studie- och yrkesvägledare