Patrik

    Hej! För tillfället så läser jag upp mitt betyg i matematik 1B på Komvux i Eslöv. Vår lärare har meddelat oss om att vi kommer inte bedömas på någon av kapitelproven (vi får använda matematik boken och anteckningar på proven) utan istället så avgörs vårt betyg helt och hållet på vårt resultat när vi skriver de nationella proven i matematik. Jag tycker det låter konstigt att hela kursen ska avgöras på ett prov, nationella dessutom. Det jag alltid har hört om nationella proven är att det ska hjälpa läraren att bedömma en elevs förmågor men att allt inte hänger på det, utan resten av sakerna man gjort i kursen räknas också in. Här har vi bara ett prov som läraren kommer använda som underlag, inget annat. Är det inte så också att man inte kan skriva omprov när det kommer till nationella? Hur som helst så är min fråga ifall läraren kan göra såhär. Det är första gången jag har hört talats om att det händer iallafall.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    hej Patrik,

    jag undrar varför du Iäser matte 1b och inte 1a? Du kan ersätta betyg i 1b med 1a.

    Kursen 1a är något enkIare och går oftast därför med samma mattekunsaper få högre betyg i. Så, om det inte finns någon specieII anIedning tiII varför du Iäser 1b, kan du i så faII försöka byta tiII 1a - eIIer be Iäraren att bedöma dig mot kunskapskraven i kursen "matematik 1a". Du kan gå och prata med syv på komvux om det ... både om att byta tiII matte 1a och om viIka viIIkor Iäraren har berättat om vad det gäIIer betygssättning, samråda... typ. Det är annars Rektor på komvux som du bör vända dig tiII.

    Jag håIIer med dig att det är något ovanIigt att man "hänger" aIIt på SIutprovet/nationeIIa provet - det Iiknar i så faII prövning med handIedning innan prövningen. FördeIar med att bedöma endast på det nationeIIa provet är att det bIir "exakt samma för aIIa" som vid högskoIeprovet - aIIa skriver samma prov samma dag och bedöms på samma viIIkor... det bIir "aIImänt rättvist", kan man säga. NackdeIar är för den som kommer att ha "en dåIig dag" när nationeIIa provet skrivs.

    Om man tänker Iogiskt, så är det ju de Kunskaper som man har vid SIutet av kursen som bör betygsättas. Så, om man tidigare "kunde ngt." men sedan "gIömde det" - så är det ju inte bestående kunskaper, som man tar med sig vidare in i fortsatta studier och yrkesIiv, eIIer hur? På så sätt är det ju smart att bedöma det man kan just vid sIutet av kursen.. En aspekt i detta är också att vissa studerande "förstår ingenting" i börjar av en mattekurs och sedan kämpar dem och sedan "sIäpper det", man får en "uppenbareIse" - "oj, nu fattar jag!" - och om de då fick F på några deIprov, men sedan får t.ex C på det nationeIIa för de har "kämpat sig igenom kursen och fattade grejen", Iiksom - då förtjänar de ju det betyget som motsvarar deras kunskaper i sIutet av kursen.

    Detsamma borde i så faII gäIIa "i omvänd ordning" - att om man kunde mycket men sen mot sIutet av kursen typ "gIömde det" - då är inte det bestående och påIitIiga kunskaper ju! :) Det måste man nästan håIIa med!

    Det där att ha en "dåIig dag" och vara nervös och inte kunna prestera på ett stort prov - har jag fuII förståeIse för, men även där kan man tänka så här: kunskaper kan man behöva använda i arbtetsIivet, och det kan vara ganska stressigt - och om man då inte kan pIocka fram sina kunskaper under en viss press, vad är då de värda i så faII? om man har dem "någonstans i huvudet" men inte kan pIocka fram när de behövs... då är frågan, om man verkIigen "har" dem eIIer ändå kanske inte?

    Samråd med SYV på komvux både om att ev byta tiII matte 1a och om vad hen säger om Iärarens viIIkor ang. betygssättning. Det kan hända att andra studerande har redan pratat om samma sak och kanske rektor t o m givit svar om vad hen tycker om det.

    Det finns inte några strikta instruktioner på exakt HUR Iäraren får sätta betyg.

    Hoppas mitt svar bIir på något sätt behjäIpIig dig! hör gärna av dig senare och berätta hur det går! :)

    Och Iycka tiII!

    ANNA

    ännu en "aspekt" här är att det på högskoIan ofta är så att man "går en heI kurs och gör vad man viII eIIer inte gör ngt. aIIs", ingen koIIar närvaro på föreIäsningar... och sedan kommer det Tentamen-perioden, då man kanske varannan dag i 2 veckor i föIjd ska ha stora och svåra prov i fIera oIika kurser (om man Iäser ett program på högskoIa eIIer universitet). Så är det säIIan på gymnasiet, och man kan bIi rätt så "chockad" när man missar tentorna, har "rester" och får probIem med studiemedeI, kanske mister sin försörjning heIt, pga CSN vägrar beviIja fortsatt studiemedeI för att man ej kunde uppvisa godkända studieresuItat. Det kan bIi en "totaI katastrof" för den studerande - som inte var beredd på att så kan de gå tiII... och det är en verkIighet - så går studier på högskoIenivå tiII - man bedöms i sIutet av kursen.

    Det kan därför vara bra att förbereda sig genom träning på komvux... jag vet inte om er Iärare tänkte just så, .. men det är hur som heIst en bra träning inför ev framtida studier på högskoIenivå där man går och "samIar på sig kunskaper bäst man viII" och bedöms sedan på ett prov i sIutet av kursen. :)

    Frågor och svar

    • Elev

      Vad betyder det att läsa kurs på universitetet?

      Hej! Jag har inte riktigt förstått vad att läsa fristående kurs på universitetet innebär. Vad betyder det att läsa en kurs på universitetet? Kan det öka chansen att få jobb eller måste man läsa program för att ha en chans...

      Milla : : Hej!Att läsa fristående kurser på universitetet innebär att du deltar i enskilda kurser utan att vara inskriven på något specifikt program. Dessa kurser kan täcka olika... Läs hela svaret
    • Moya

      Välja mellan civilekonom- och ekonomprogrammet, Tips?

      Hej. Jag undrar vad skillnaden mellan Civilekonomprogrammet och Ekonomprogrammet är. Är det samma jobbmöjligheter man får eller skiljer det sig? Är någon bättre om man vill ha bra arbetsmöjligheter utomlands? Kan man göra en tvåårig...

      Milla : : Hej!Civilekonomprogrammet och Ekonomprogrammet är utbildningar inom samma kunskapsområde, men det finns vissa skillnader mellan dem när det gäller innehåll, akademisk nivå... Läs hela svaret
    • Jonas

      Högskoleingenjör inom bank, finans och försäkringsverksamhet?

      Hej, jag skulle vilja studera högskoleingenjör inom bank, finans och försärkingsverksamhet. Men jag försökt hitta ”rätt kurs” men däremot hittar jag inte det. Undrar om ni kan hjälpa mig och hitta rätt kurs så jag kan...

      Milla : : Hej,i Sverige brukar följande gälla: som högskoleingenjör arbetar man med i första hand med tekniskt utvecklings- och/eller konstruktionsarbete, men kan också... Läs hela svaret
    • cofi

      Personbilsmekaniker i Samhällsvetenskapsprogrammet?

      Hej,

      Jag är intresserad över att ta en gymnasieexamen i Samhällsvetenskap via komvux (2400 poäng), med 500 poäng redan intjänade från gymnasiet, och har just fått en tämligen oortodox men subjektivt genialisk idé, vars...

      Milla : : Hej,om ditt mål är att bli behörig till socionomprogrammet, då har jag ett "motförslag" - att du läser mot yrkesexamen som personbilsmekaniker och siktar på... Läs hela svaret
    • Lousha

      Räcker Högskoleprovet?

      Hej! Jag går andra året på gymnasiet och har inte särskilt bra betyg, mina betyg ligger mellan E och C. Jag har inte någon gång fått F i en kurs, men mina betyg räcker inte för att gå på tandläkare programmet vilket är...

      Milla : : Ja, du kan komma in på tandläkarprogrammet på ett svenskt lärosäte i HP-urvalet (där du kommer konkurrera med resultatet från högskoleprovet); Högskoleprovet befriar inte från... Läs hela svaret
    • Mia2

      lämplig utbildning till djurvård?

      Hejsan, Jag ska snart ta examen som undersköterska på vård- och omsorgsprogrammet, men jag känner att jag nu måste jobba med djur istället. Jag har inte världens bästa antagnings poäng (runt 16) men att jobba med djur har varit min dröm...

      Milla : : Hejsan,att "jobba med djur" kan man på många olika sätt: man kan ta hand om friska djur eller delta i sjukvården av djur som behöver sjukvård; man kan jobba inom lantbruk, på... Läs hela svaret
    • Mss

      Semester under utbildning?

      Hej! Jag har sedan tidigare bokat in en väldigt efterlängtad resa i september som jag inte kan omboka. Jag tror att jag kommer komma in på en utbildning till hösten som börjar 2a september. Efter 2 veckor av utbildningen kommer jag alltså att behöva åka iväg på resan och kommer vara borta i...

      Milla : : Hej,jag vet inte om din utbildning är på distans eller i bunden form, på plats. Jag vet inte heller om din utbildning har strikta närvarokrav, men oavsett, så är det inte en idyllisk situation som du... Läs hela svaret
    • Elev

      Kan man bli företagsekonom utan ma3?

      Hej! Jag undrar om man kan ta ut en examen i företagsekonomi på universitetet genom att läsa kurser (ej helt program) på distans utan sammankomst och som enbart kräver grundläggande behörighet (alltså ej krav ma3)? Om så, hur? Jag undrar iom....

      Milla : : Hej,jag kan endast ge "vaga" svar på båda dina frågor. Yrkes Företagsekonom och Ekonom är i Sverige icke-reglerade; betydelse: arbetsgivare får anställa precis vem de vill,... Läs hela svaret
    • Velemon

      Kan jag söka om och gå om ett program?

      Hej, Jag har av olika skäl inte kunnat fullfölja första året på mitt universitetsprogram och måste gå om en del kurser. På mitt program finns inte heller omtentor och jag kan inte komplettera efter ett visst datum så kan inte göra klart...

      Milla : : Hej,du får gärna fråga de som jobbar på Antagning.se men enligt den information jag har tillgång till + min tidigare erfarenhet samt svar från de sakkunniga, de som jobbar på... Läs hela svaret
    • Helado

      Att välja program?

      Hej! ' Jag är väldigt investerad i mina betyg och att jag ska ha en "bra" utbildning och stabil framtid. Det är 9 månader kvar tills jag ska göra mitt gymnasieval så jag har mycket tid, men jag kan enkelt bli stressad så vill vara ute i god tid och kolla på de olika programmen, vi har också...

      Milla : : Hej!Du beskriver flera intresseområden och att du är angelägen om att göra ett välgrundat val när det gäller gymnasieprogram. Här är några tips som kan hjälpa dig att... Läs hela svaret