Aya
    Jag går i grundskolan och har redan valt vilka gymnasium som verkar vara bra för mig. Jag valde VO programmet men insåg att jag känner att jag valde fel och att jag skulle vilja göra omval för att ta NA programmet. Jag vill bli en tandsköterska och därmed måste man gå på NA programmet. Många, även Syv i min skola har sagt att jag inte har behörighet till att bli en tandsköterska om jag väljer VO programmet. Jag undrar om man kan välja VO programmet och fortfarande ha behörighet till att bli en tandsköterska. Jag sökte runt på internet på flera olika sidor och läste någonstans att man inte blir behörig tills man valt vissa specifika kurser att läsa på VO programmet på gymnasiet. Blir det lättare om man väljer NA och sedan väljer att läsa vidare till detta yrket eller är det lättare om man väljer VO och adderar de kurser som behövs för att få den behörighet man behöver. Själva NA programmet är väldigt svårt har jag hört och det är inget riktigt för mig men är det fortfarande svårt om man väljer VO+kurserna man behöver? Om jag måste göra omval och välja NA kommer jag självklart göra allt för att få goda kunskaper samt att bli godkänt i ämnena och plugga så mycket jag kan men att plugga riktigt mycket är inget för mig och om det är så att man får plugga lite mindre på VO så väljer jag det!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Det går alldeles utmärkt att läsa till tandsköterska efter VO. Se Här>> vad behörighet är och alla kurser som krävs läses på VO.

    Tandsköterska är en Yrkeshögskoleutbildning och du hittar all info om yrkeshögskola på www.yhguiden.se