Hanna
    Hjälp!
    Jag fick idag veta att jag blivit utskriven från gymnasiet.
    Går sista året på estet och har sen början av september varit sjukskriven. Har intyg på min sjukskrivning.

    Jag vill inte börja om gymnasiet men hur ska jag gå tillväga nu? Kan jag bli inskriven igen på samma program i samma klass?

    Har varit sjukskriven pga depression & panikångest så har läst & pluggat hemifrån.

    Vad kan jag göra nu? Kan jag bli inskriven efter en utskrivning?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Hanna,

    det är mycket olyckligt att du blev utskriven. Om du har sjukskrivningsintyg och det ej finns 30 dagar i följd som du inte varit i skolan och inte har sjukskrivningsintyg för - för att det är då gymnasieskolan skriver av eleverna /när de uteblir i en månad utan en giltig orsak/ - då borde inte skolan ha skrivit ut dig.
    Prata med rektor på din skola. Det är hen som är ytterst ansvarig.
    Prata också med kurator, som inte själv kan skriva in dig, men som i sin tur kan prata med rektor.

    Jag ser att du är 18 år och är myndig, men du kan ändå "ge uppdrag" till dina föräldrar att prata med rektor och/eller med utbildningsförvaltningen i din hemkommun.
    Jag vet inte om det är en kommunal eller en fristående skola som det handlar om. Men, oavsett, finns det "personer över rektor" som kan påpeka att hen gjorde fel, om det var så att trots att din skola visste att du är sjukskriven och du uppvisade intyget, de ändå skrev ut dig.

    Om fel har begåtts, borde det givetvis vara möjligt att rätta till det.

    Hoppas det löser sig snabbt. Hör av dig sen och berätta hur det går.

    Vi håller tummarna!

    L. :)

    Liselotte