Hej Mahid!
    På HA http://www.gymnasieguiden.se/program/HA
    läser man följande kurser http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_HA.pdf

    Fastighetsmäklare är en högskoleutbildning och till alla högskoleutbildningar behöver man alltid Grundläggande behörighet. På HA får du den genom att läsa de kurser som du ser längst ner på länken ovan i Tips från SYV rutan.
    Särskild behörighet till just Fastighetsmäklare är matte 3 och samhällskunskap 1a1 + 1a2.
    Samhällskunskap 1a1 läses som en obligatorisk kurs på HA.
    Matte 2 kan du läsa inom Programfördjupningen.
    Kurser för Grundläggande behörighet kan du läsa inom Programfördjupningen och sv 3 inom - individuellt val.
    På de resterande Individuellt val poängen behöver du läsa Matematik 3b.
    Och så finns det inte plats för en 50 poängs kurs - Samhällskunskap 1a2.

    Om rektor beviljar läsa 50 poäng utökat - Samhällskunskap 1a2, då kan du bli behörig och i annat fall - inte.
    Det kan, alltså, inte garanteras att bli behörig till Fastighetsmäklare på HA.
    Dock fattas det bara 50 poäng - Samhällskunskap 1a2. Den kursen skulle du kunna läsa på komvux efter gymnasiet på 2,5 veckor på heltid.
    När du söker till gymnasiet, fråga på skolan, om det skulle bli möjligt att läsa 50 poäng utökat.
    Bästa hälsningar och lycka till med dina studier och ditt gymnasieval!
    ANNA