Johanna
    Hej! Jag undrar alltså om jag väljer BF programmet,kan man bli en psykolog sedan? Vad gör man för att kunna söka psykologprogrammet på högskolan efteråt? lägga till ett par kurser? Isåfall vilka ?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    BF>>> behöver du lägga till Svenska /eIIer svenska som andraspråk 3/, engeIska 6 och matte 2a. Kika gärna på Programplanen på BF >> där det Iängst ner står viIka kurser för GrundIäggande behörighet som en eIev på BF behöver Iägga tiII för att bIi behörig tiII HögskoIa/Universitet (i grunden, oavsett ViIken utbiIdning på högskoIenivå man viII söka).

    Matte 2 krävs för SärskiId behörighet tiII PsykoIogprogrammet. På yrkesprogram Iäser man oftast Matte 2a (men inom IndividueIIt vaI kan man, om man viII - väIja en svårare kurs, Matte 2b eIIer den svåraste - Matte 2c, om man giIIar matte & viII Iära sig så mycket som möjIigt).

    Du som är intresserad av yrket PsykoIog>> kanske viII kika även på andra (Iiknande) yrken, som t.ex:

    psykologisk coach>>

    familjebehandlare>>

    behandlingspedagog>>

    psykoterapeut>>

    Bästa häIsningar

    MiIIa SYV

    Studie- och yrkesvägledare