Vilsen student

    Jag studerar just nu till grundskolelärare, på termin 3 och trivs väldigt bra. Däremot skulle jag vilja byta studieort. Eftersom jag redan har pluggat 3 terminer vill jag inte börja om från början, kan man tillgodoräkna sina kurser på något sätt? Kan man få veta hur mycket som tillgodoräknas innan man ansöker till det andra universitet?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    det finns två sätt på vilka man kan försöka byta studieort:
    den första "varianten" är att du söker till programmet på den andra orten och konkurrerar (på "vanligt sätt") med dina gymnasiala meriter och om du vinner i konkurrensen och blir antagen, ansöker du sedan om tillgodoräknande av tidigare utbildning och får svar från de utbildningsansvariga ang.hur mycket som kan bli tillgodoräknat och om du i så fall kan flyttas upp till en "högre termin" inom programmen;
    den andra "varianten" är att du kontaktar studievägledare på den institutionen dit du vill flytta och frågar om de har en ledig plats på en "senare del av programmet" och om de har det, så kan du visa upp vilka kurser du redan har klarat av och "förhandla" om vilken termin inom programmet som du ska kunna antas - här är du beroende av att ledig plats finns + att upplägget på programmet stämmer med det upplägget som du läst enligt, på ditt "gamla" lärosäte.
    Du kan också köra båda varianter samtidigt. Du förlorar inget på att göra ansökan till utbildningen på en ny ort; detta för att du alltid kan tacka Nej till erbjuden studieplats och stanna på din nuvarande utbildning. Sök och se om du kommer in.
    Och du förlorar inget heller på att kontakta studievägledare på den nya orten, gör det och se vad du får för svar. Lycka till!

    Studie- och yrkesvägledare