shami
    Jag läser samhällsprogrammet just nu och vill läsa 3 års högskoleingenjörsutbildning
    för att bli it/dataingenjör, dvs mer åt att software developer osv. Det står att man behöver mattematik 3c, fysik 1och 2 och kemi 1. Jag läser nu mattematik 3b och naturkunskap 2. Måste jag läsa mattematik 3c somkompletering eller går det bra med mattematik 3b? Går det att erstätta fysik 1 och 2 och kemi 1 med naturkunskap 2 för att komma in i utbildningen?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Shami,

    om det står att man behöver mattematik 3c, fysik 1och 2 och kemi 1, då behöver man just de kurserna.

    när det går bra med matte 3b eIIer 3c då brukar det stå 3b/3c. Om det står matte 3c, då är det 3c.

    Tyvärr går det inte att ersätta betyg i fysik 1a, och 2  och kemi 1 med andra kurser.

    Naturkunskap 2 innehåIIer DeIar av fysik1a, kemi1 och fysik 1.

    Du behöver skaffa dig kunskaper & betyg i fysik2, kemi1 och matte 3c. Om du inte kan göra det på gymnasiet, kan du söka Iäsa på komvux.

    Ett annat aIternativ är att du skaffar dig kunskaper på egen hand och gör prövningar.

    mvh

    ANNA