Hej Daniel,

    du får gärna läsa vad Skolverket säger om betygssättningen. Här>>> är direktlänk till info på Skolverkets hemsida.

    När vi sist frågade en expert på Skolverket om F-varning, fick vi svar att det inte är reglerat i någon styrdokuement, i alla fall inte så specifikt att "F-varning är obligatorisk", utan det är "upp till varje skola att bestämma vilka rutiner de har".

    Jag förstår att man inte vill bli överraskad med F-betyget. Det skulle inte jag själv velat bli heller! Så jag är helt "med" på detta att man absolut vill få en chans att rätta till det och få godkänt betyg (och om man inte vet att man ligger så pass illa till att det kan bli F betyg, då vet man inte det, och kan därför inte bättra sig...).

    Har du frågat läraren hur det kom sig att du inte fick F-varning? Har ingen i din klass fick det, eller fick andra det, men inte du?

    Om man som elev inte är nöjd med betygssättningen, så är rekommendationen att först be läraren om samtal och en förkaring. Sedan om man fortfarande inte är nöjd, prata med rektor på programmet.

    Om en elev fick F betyg, har eleven rätt att göra prövning i den kursen. Skolan har rätt att ta ut prövningsavgift /max 500 kr., i alla fall för tillfälle... (oktober 2016) ...innan det blir höjning i prövningsavgiften/.

    Jag ska samråda med kollegorna och med en sakkunnig och om vi kommer fram till ett annat svar /eller bättre svar/ som vi kan ge dig - hör vi omgående av oss.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    • : Det står att man ska ge ut F-varningar till alla som riskerar ett F i betyg! För annars vet man inte hur det går i kursen? Om man inte får en F-varning så betyder det då väll att man antagligen är godkänd? Jag har inte tagit upp det med min lärare i matte , eftersom hon vart gravid. Vi bytte cirka 3-4 lärare under matte-lektionerna och det vart helt kaos. Vi hann nästan inte med sista kapitlet i matteboken och sen 2 veckor efter skulle man göra nationella proven. Dom förväntade sig att man skulle kunna allt på de nationella proven! Det är inte okej. Dom i min klass har heller inte fått F-varningar. Jag tänkte bara se vad ni skulle säga, eftersom jag redan har pratat med min syv och jag ska ha samtal med henne någon gång efter höstlovet. Hon förstod mig och tog det här seriöst, så vi försöker reda ut situationen.
    • Anna : Jag förstår att du är upprörd. Oavsett orsaken till "kaoset", behöver du och de andra i din klass få möjlighet att skaffa sig KUNSKAPER i matte, som morsvarar godkänt betyg i kursen. Och har man kunskaper, då förtjänar man också ett godkänt betyg. Just i matte finns det en bra sida - www.matteboken.se - där man kan repetera, testa sig själv och även läsa "framåt", nästa kurs. Man kan på Matteboken.se - se vad man behöver kunna inom varje mattekurs. Om du har tur och bor i en stad där mattecentrum driver en räknestuga - kan du kostnadsfritt få hjälp där: http://www.mattecentrum.se/raknestugor
    • Anna : Om du har något konkret försIag - t.ex att hela din kIass bör gå om hela kursen, t.ex - framför gärna det förslaget till rektor på ditt program. Har du något annat konkret förslag?
    • Anna : Ingen av oss kan gå tillbaka i tiden - till "då du och de andra borde ha fått F-varning"... utan nu måste vi tänka på vad vi kan göra framöver, typ imorgon.. och senare. Och vad kan man göra? Att sätta godkänt betyg på icke-godkända kunskaper är ingen bra lösning. Och man får inte göra det. Då är frågan: på vilket sätt ska du och de andra som tidigare inte fått möjlighet, skaffa er nödvändiga kunskaper?
    • Anna : Du skriver i din kommentar "Det står att man ska ge ut F-varningar till alla som riskerar ett F i betyg!" - och jag vill be dig uppge exakt var det står så här. Jag håller mer dig om att det borde vara så att alla får F-varning. Jag beklagar att det inte blev så i ditt fall.
    Läs alla kommentarer