Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Zainab!

    Reglerna säger att alla påbörjade gymnasiala kurer bör betygsättas och bör finnas med i det dokumentet som du får när du slutar på gymnasiet.

    Sedan måste man också följa den så kallade "programstrukturen". Jag gissar på att du läser inriktning "Naturvetenskap" på NA programmet. Om du ser i programplanen för Naturvetenskapsprogrammet - snabblänk finns här >> så ser du att alla kurser inom en av inriktningarna måste finnas med i Examensbeviset från NA.

    Man skulle kanske kunna "låtsas" att du gick en annan inriktning - och där krävs det inte Kemi 2 utan "ett naturvetenskapligt ämne" men då måste du har betyg i Geografi 1 och i Samhällskunskap 2.

    Eftersom du redan läser åk3, är det för sent för att rektor skulle kunna fatta beslut om Individuellt anpassat program (det beslutet måste fattas innan utgången av åk2).

    Läser du någon utökad kurs nu? vilken i så fall?

    Som jag ser på din situation nu (utifrån det du har skrivit i din fråga) så blir det ganska svårt att "fixa till" din studieplan och utformningen av ditt examensbevis. Om du inte uppfyller kraven för gymnasieexamen och får Studiebevis, kan du senare på komvux göra en ny planering och få examensbevis från Komvux, som inte behöver innehålla betyg i Kemi 2. Nackdelen med det är att du kan tidigast söka till högskola till våren 2017.

    Mitt råd till dig är att du pratar med SYV på din gymnasieskola.

    Vänliga hälsningar

    L. :)

    Liselotte