Linda
    Hej. Jag har hört att man inte får slutbetyg efter sommaren 2015. Om man sedan innan bara har ett samlat betygsdokument.
    Vad innebär detta?
    Jag läser nu matte B2 som sista kurs ( för att jag skulle få slutbetyg)
    Tycker detta verkar vara en alltför svår kurs på distans.
    Och undrar om det är en kurs man är tvungen ha för att komma in på högskola samt vilka kurser som är tvunget att innehavas nuförtiden ?

    Svår formulerad fråga kanske. Men är tacksam för svar

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Linda!
    Möjlighet att få ut ett Slutbetyg är förlängd till 1 jan 2017.
    För Grundläggande behörighet till högskolestudier krävs inte Matematik 2b. Däremot matematik 1 eller A krävs med godkänt betyg.

    För övrigt, så måste du uppnå 2350 poäng (mängd kurser) - betygsatta. Du kanske läser Matte 2b för att uppnå minimimängd i godkända poäng.
    Eller varför läser du Matematik 2b? En bra mattesida är www.matteboken.se

    Om du läser på distans, kanske kan du få hjälp med matte i en Räknestuga http://www.mattecentrum.se/raknestugor det är gratis och mycket populärt att läsa matte med hjälp av en Räknestuga som drivs av www.mattecentrum.se

    Jag tycker att du bör göra en Planering av ett Slutbetyg med en Studie- & yrkesvägledare på Komvux i den kommunen där du är folkbokförd.

    Om man inte vill eller hinner få ett Slutbetyg (sista datumet för det är 1 jan 2017) då måste man i fortsättningen läsa mot Examensbevis. Det är lite högre krav i Examensbeviset (jämfört med ett Slutbetyg) och det är därför fördelaktigt för dig att försöka hinna få ut ett Slutbetyg.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!
    Önskar dig allt väl och bl a lycka till med dina studier!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare