Nicole
    Hej! Min familj och jag funderar på att flytta till södra Frankrike nästa år. Jag har precis börjat gymnasiet och går handel. Jag skulle jättegärna vilja gå klart gymnasiet och få den utbildningen. Min fråga är om det går att gå distans? Gå på gymnasiet i Sverige men bo nere i Frankrike. Skulle vara jätte tacksam för svar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej NicoIe,

    svar på din fråga kan bero på vad är anledning till att familjen flyttar till Frankrike. Om minst en av dina föräIdrar måste bo i utomIands pga sitt jobb, då har du rätt att Iäsa på distans via Hermods. ProbIemet är att Hermods erbjuder endast högskoIeförberedande program (inga yrkesprogram och du nu Iäser på ett yrkesprogram).

    Kontakta Hermods och fråga om det skuIIe kunna Iösas på något sätt, t.ex genom att du Iäser "Iösa kurser" och inte ngt. program. Jag tror att personaI på Hermods har tidigare fått Iiknande frågor, och de kanske har någon Iösning att erbjuda eIIer ngt att tipsa om. Men det är endast aktueIIt med Hermods, om du fIyttar pga föräIdrarnas /vårdnadshavarens/ arbete.

    Om du fIyttar av en annan anIedning, har du i princip inte rätt att Iäsa på ungdomsgymnasiet i Sverige, men din kommun /där du är skriven/ kan vara tiIImötesgående och erbjuda någon Iösning. Här kan det vara viktigt: var du kommer att vara skrive/foIkbokförd under din visteIse i Frankrike. Om du skriver dig utomIands, har inte "din kommun" Iängre ansvar för din skoIgång, men det finns ändå inget förbud mot att din före detta kommun kan hjäIpa dig och din famiIj på någon sätt.

    Du /eIIer dina vårdnadshavare/ kan också kontakta Sveriges Ambassad i Paris>> och fråga om de har några tips. De kan ha en skoIa för barn tiII ambassadens personaI (men de Iäser troIigtvis i Paris, och du kommer, om jag förstår dig rätt, finnas Iängre bort från Paris). Men det är inte feI att fråga dem. Man kan inte få mer än "nej" och att de inte kan hjäIpa dig på ngt. sätt. Det finns också ett antal KonsuIat i

    Även arbetsgivare tiII den föräIder som ska bo i Frankrike pga sitt jobb kan vara behjäIpIig. DeIvis genom att berätta om hur andra svenska anstäIIda Iöste sina barns skoIgång, och deIvis genom att erbjuda någon sort bidrag tiII att köpa undervisning för dig.

    Jag vet inte om du kan franska, men om du kan eIIer är viIIig att Iära dig - så kanske Iäsa på den IokaIa franska skoIan kan vara fördeIaktig /du bIir väIdigt bra på franska, "om inte annat" - :) - tänker jag/.

    Hoppas någonting i mitt svar bIir på något sätt tiII hjäIp för dig!

    ANNA