O

    Jag vill gärna gå en utbildning (spelutveckling) som kräver att man har läst 3c istället för matematik 3b. Jag hade mycket i mitt huvud när jag gjorde provet i ma3b kursen och fick därav ett F. Så, frågan är om jag kan göra en prövning matematik 3c och på så sätt bli godkänd i ma3b med, istället för den långa vägen att göra prövning i ma3b -> och sedan göra ma4 (eftersom man inte kan göra 3c när man har läst 3b, om jag har förstått rätt?) ? Tycker att det borde vara så att om man blir godkänd på prövningen i ma3c så borde väl ma3b också bli godkänt... eller?

    1 Svar

    Melina SYV på Framtidsskolan

    Hej!

    Matte 3b motsvarar inte 3c, så om du klarar matte 3c blir du inte automatiskt godkänd i matte 3b.
    Däremot är det så att kurserna påminner om varandra, så om du klarar en prövning i matte 3c så bör du också klara av att göra en prövning i matte 3b.

    Skillnad på Matte 3c och 3b är att c-spår är lite svårare /det avancerade spåret/. Sedan är det enligt matteläraren på gymnasiet så att vissa moment skiljer sig åt mellan de två kurserna (det är alltså inte så enkelt att C-spår är bara "svårare", utan man i mate 3c inte läser vissa moment som man läser i 3b och tvärtom).

    Vänliga hälsningar
    Melina, studie- och yrkesvägledare