Enperson

    Som frågan säger. Jag vet att man inte kan göra det via komvux, men kanske via gymnasieskolan? Jag har alltid haft många problem med att närvara på skolan och gymnasiet blir mest onödigt lidande. Jag kan inte fokusera för att lära mig något när jag är där. Jag skulle gärna läsa gymnasiet på distans men har inte tillräckligt med meritpoäng för att komma in på det. Folkhögskolan skulle inte passa mig från det jag läst, jag föredrar att arbeta själv. Så finns det något sätt att göra prövningar? Eller finns det andra alternativ? Jag vill gå på universitet sen, det tror jag skulle fungera för mig.

    • Milla : Vilken utbildning på universitetet vill du läsa sen?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan!
    Jag har i kommentaren till din fråga ställt en fråga: Vilken utbildning på universitetet vill du läsa sen? Detta för att få reda på om du på universitetet vill gå en utbildning som kan ges på distans. Många svenska universitetsutbildningar ges endast i "bunden form" (på plats på lärosätet) och om du vill gå en sådan utbildning sen då är det nödvändigt att du tränar på att läsa i bunden form, på plats, på skolan. Hur ska du annars klara av universitetsutbildningen?
    Med det sagt, så går vi nu vidare till den frågan du ställer om prövningar. Jag känner inte ngt förbud mot att du skulle göra prövningar både via komvux och på andra sätt, på prövningsenheten i Göteborg, t.ex - olika kommuner har olika lösningar för prövningar - även om du är under 20 år; vad jag vet, gäller följande: de som inte är gymnasieelever får, oavsett sin ålder, göra prövningar i hela Sverige (om de nu hittar var de kan anmäla sig och om de kan förbereda sig på egen hand). Inför prövningen får du inte någon undervisning. Du förbereder dig till prövningar på din "fritid", på egen hand och inte har rätt till någon ersättning för den tiden du lägger på att förbereda på prövningar.
    Det finns tyvärr inga garantier på att varken sig hitta var man kan anmäla sig eller på att få godkänt betyg på prövningen. Det är inte ovanligt att en elev som fick t.ex C i en gymnasiekurs när hen läste på gymnasiet gör, efter gymnasiet, prövning i samma kurs och får betyget F. Hur är detta möjligt? Jo, antingen fick eleven "glädjebetyget" (för högt betyg) på gymnasiet eller så har hen glömt mycket av innehåll i kursen eller så hade hen en "dålig dag" då en eller båda delar av prövningen skulle genomföras.
    Har man flera betyg i samma kurs gäller det högre betyget, så det är på så sätt "ingen fara" för den eleven; hen sänker inte sitt tidigare betyg genom att göra en prövning
    Läs gärna en förklarande sammanfattning kring prövningar på fragasyv.se/info/provning
    Jag vill råda dig tänka både en och två gånger innan du hoppar av gymnasiet! Om du hoppar av blir du av med studiehjälpen från CSN och det blir du ju också om du skolkar från lektionerna, se bara till att du visar dig på lektionerna i skolan i alla fall minst en dag var tredje vecka och så går du på proven och obligatoriska redovisningar för att få betygen; missa inte NP, nationella prov (ofta får eleven samma betyg i kursen som hen fick på NP). Genom den lösningen slipper du leta var du kan anmäla dig till prövningar, åka till prövningsstället minst två gånger, betala 500kr för varje prövningsförsök och så kan du få viss handledning av dina lärare på gymnasiet (får vi i alla fall hoppas på att du kan få även om du skolkar mycket). När du skolkar förbereder du dig inför proven, läser alltså in innehåll i kurserna på egen hand. Jag tycker den lösningen är mycket bättre. Det är svårt att hitta var man kan anmäla sig till prövningar; många vill göra prövningar och det finns inga som helst garantier på att hitta eller få godkänt betyg och så ska du betala 500kr för varje prövningsförsök. Sedan dröjer det innan du ska kunna få ut ditt examensbevis om du hoppar av gymnasiet.
    Reglerna säger att för att få ut examensbevis från komvux måste du ha läst minst en kurs på komvux och du tar in den kursen du läst på komvux in i ditt examensbevis från komvux. Om du hoppar av gymnasiet ska du kunna börja låsa på komvux tidigast från 1 juli det kalenderåret du fyller 20 år. Betyget i kursen Idrott och hälsa 1 får ej ingå i examensbevis från komvux (så det betyget "förlorar du" kan man säga... synd om du har högt betyg i den kursen). Säg att du lyckas genomföra alla prövningar du behöver för att uppnå kraven för examensbevis från komvux men det händer tidigare än 1 juli det året du fyller 20 år, då måste du vänta och sedan läsa minst en kurs på komvux (även om du inte behöver göra det, egentligen). Jag vet inte hur många godkända betyg du redan har i gymnasiala kurser som du vill ta in i ditt examensbevis från komvux. Det är möjligt att ditt examensbevis från komvux blir en komplettering och du prövas i så fall endast i BII (kompletteringsgruppen) när du söker till en svensk högskole-universitetsutbildning. I BII brukar det vara svårare att komma in, högre meritvärde brukar krävas.
    Ovan har jag skrivit mina argument för att du ska fundera länge och noga innan du hoppar av gymnasiet.
    Du får också gärna kasta ett öga på fragasyv.se/info/gymnasieavhopp
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Studie- och yrkesvägledare