Abdurrahman
    Hej,

    Jag vill göra en prövning i svenska som andra språk 3/ Svenska C1 och jag har 2 frågor om det:
    1) Kan jag få göra det provet innan september månad? Jag har brottom och om jag hinner inte göra provet innan spetember måste jag vänta till februari 2017 och jag vill inte förlora tid och därför ber jag er att hjälpa mig! (jag är läkare och på väg till svensk läkare legitimation, och jag måste skriva ett kunskap prov som görs bara i två tillfälen varje år: i september och i februari)
    2) Kan man göra provet utomlands? (I Svenska ambassaden eller konsulatet)

    Tack på förhand

    Med vänliga hälsningar

    A. Ghanem

    3 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Abdurrahman!

    Det är bra att du är mycket motiverad och vill gå snabbt framåt, så snabbt som möjligt.

    Du kan också läsa Svenska som andraspråk 3 och få betyg i slutet av den kursen. Komvux i din kommun kan erbjuda studier på distans (många kommuner erbjuder läsa under sommaren - komvux kurser på distans). Om du läser Svenska som andraspråk 3 på heltid, tar det fem veckor.

    Har du pratat med komvux i den kommunen, där du är skriven/folkbokförd?

    Angående göra Prövningar i svenska utomlands, så har det inte varit möjligt tidigare, i alla fall har vi fått Nej som svar på den frågan överallt (ca ett år sedan). Om någon förändring har skett, vilket vi hoppas på, så får du svar från den ambassaden/konsulatet där du vill göra prövning. Ställ fråga till personal på ambassaden/konsulatet (just i det aktuella landet). Vi hoppas du får ett positivt svar men det är inget vi här på Fråga SYV kan påverka.

    Det enda vi kan göra är att ställa frågan åt dig och förmedla svaret, men eftersom vi inte vet vilket land det gäller eller i vilken kommun i Sverige du är folkbokförd, så vet vi inte vart vi skall skicka förfrågningar, och så går det snabbare om du själv ställer frågor direkt till din kommuns komvux och till ambassaden/konsulatet i det landet där du vill göra prövning.

    Om du uppger vilken kommun i Sverige du är folkbokförd i och i vilket land du önskar göra prövning, kan vi på Fråga SYV undersöka fråan vidare. Utan den informationen, kan vi tyvärr inte göra någonting mer men vi önskar dig Lycka till! Du får också gärna återkomma till oss och berätta hur det går.

    Vänligen

    Julia SYV

    • : Hej Julia, Tack så mycket för ditt svar. Jag är folkbokförd i Sigtuna kommun och vill göra prövning i Egypten på ambassaden i Kairo eller konsulatet i Alexandria. Jag har faktiskt pratat med dem gällande prövningen och deras svar var: ” Det är möjligt att göra tester här. Men du måste först ta kontakt med din skola alt. universitet i Sverige så tar de kontakt med oss.” Det betyder att det är möjligt att göra provet där! Sedan kontaktade jag Komvux i Sigtuna kommun och de sa att de inte gör några prövningar utomlands utan man behöver kontakta en annan skola. Sedan kontaktade jag Åsö gymnasiet i Stockholm angående samma ämnen och jag har fått samma svar att det inte är möjligt. Enligt Socialstyrelsen måste man bevisa ett betyg i svenska språket i SVA3, Svenska C1 eller TISUS! Jag har kollat på nätet om TISUS provet och det finns möjlighet att göra provet utomlands men det passar mig inte eftersom det görs under 2 tillfällen (i maj och i november) och jag måste klara svenska 3 innan september för att få göra TULE provet. Jag hoppas att ni kan hjälpa mig! Tack på förhand. Med vänliga hälsningar.
    • Mikael : Vi vill hjälpa dig men exakt vad vill du ha hjälp med? Prövning i Sverige får du göra i vilken stad som helst, du behöver inte vara folkbokförd i den staden. Prövningsavgift på 500kr täcker inte de faktiska kostnaderna som prövning medför och om de ska ha kontakt med ambassaden ... När de inte måste göra det ... Jag tror inte det går att ordna! Dessutom ingår det en muntlig del i prövning, du måste alltså Prata med läraren i svenska. Hur skulle det gå när du är utomlands och läraren är i Sverige?
    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej !

    jag rekommenderar att du läser SAS 3 i din kommun, Sigtuna ( läsa får man bara i sin kommun )

    eller

    gör prövning i Sverige ( prövning får du göra i vilken kommun som helst ).

    Att du ska få göra prövning utomlands tror inte jag på. Att ambassaden vill hjälpa till är bra men de praktiska hindren är för stora. Den muntliga delen av prövningen måste göras med svensklärare personligen ... Ska läraren åka till Egypten eller hur ska man göra?

     När du satsar på Prövning, tar du en risk att inte bli godkänd om du missar någon del i den skriftliga eller muntliga delen... Du skriver bra men uttal är också viktigt, det måste gå att förstå vad du säger på svenska och det kan tyvärr bli så att trots att du skriver bra, får du betyg F på prövningen pga uttal... Fördelar i att läsa en kurs är att du får feedback från läraren under kursens gång och kan jobba på de delar som du eventuellt ligger efter med.

    Om du vill får du kontakta alla kommuner i hela Sverige med frågan om de vill ordna prövning för dig i Egypten, men jag tror inte du får Ja någonstans ... Tyvärr.

    Jag tycker  bäst är om du läser SAS 3 på komvux i Sigtuna eller att du kommer till Sverige och gör prövning här - det första möjliga prövningstillfälle i en valfri svensk stad.

    hälsningar

    Mikael SYV

    • : Det är tydligt att du inte förstår vad jag menar eller vad jag behöver! Jag skrev att jag ville göra en prövning i svenska 3 utomlands så snart som möjligt för att få göra TULE provet i september 2016. TISUS provet kan göras utomlands och man betalar en högre avgift för det. Du kan kolla på den följande länken om du vill: http://www.su.se/svefler/tisus/anm%C3%A4lan/anm%C3%A4lan-utland/anm%C3%A4lan-och-avgift-tisus-utland-1.30043 I TISUS provet ingår en muntlig del, och det betyder att det inte behövs att en svensk lärare reser så långt. Genom att man läser en kurs på distans, får man göra den muntliga delen via Skype. Jag tog kontakt med er för att få hjälp och inte för att du ska tala om för mig att ringa alla kommuner i Sverige för att ta reda på denna info. Tack i alla fall.
    • Mikael : Det är skillnad på Prövningen, TISUS och prov på C1. Det är tre olika prov med olika regler. Det är inte svårt att skicka mail till alla svenska kommuner, det kan jag göra och jag hoppas att någon svarar Ja och vill hjälpa dig göra prövning på ambassaden i Egypten, chansen är dock tyvärr minimal ... Jag ska samråda med kollegorna på måndag och vi ska givetvis försöka hitta en lösning men du förstår själv att i fall det skulle vara lätt att hitta lösning, skulle jag svara dig: gör så här så blir det bra! Men tyvärr så är det svårt och kanske inte ens möjligt. Systemet är tyvärr inte anpassat till att kunna göra test i svenska i det landet man vill och vid den tidpunkt som man önskar ... Jag kan tyvärr inte ändra på det. Som sagt, ska vi försöka hitta en lösning men jag kan inte lova att det går.
    • Mikael : Om du önskar att vi ordnar extra tid för TISUS innan 1november, så har vi inga befogenheter i det avseende. Vi är informations tjänst och inte en myndighet. Vi kan ge information och råd. Vi kan inte ändra på reglerna eller datum för provtillfällen. Vi kan hjälpa till med att Hitta info, tolka den och välja bland de alternativ som finns. Vi kan inte skapa nya alternativ som inte finns.
    • : Hur kan man kontakta alla kommuner?
    • Anna : Man skickar mail till dem. Det är snabbast att maila. Att ringa tar tid. Jag skriver också ett nytt svar till dig nu. :)
    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Abdurrahman!

    Är du verkligen beredd att åka till vilken stad som helst i hela Sverige för att göra Prövning? Prövning består av 2 delar: skriftliga delen och sedan om 2-3 veckor, nästa del - muntliga delen. Man behöver därför åka till Prövningsställe minst 2 gånger.

    Vi har inte någon erfarenhet av att man fick göra Prövning på distans eller via Skype. Vi kan givetvis göra förfrågningar men chansen att hitta det du letar efter är tyvärr väldigt liten.

    Jag förstår mycket väl att du vill gå snabbt fram och det är jättebra. Om vi kunde, skulle vi absolut ordnat det som du önskar att hitta, men det kan vi tyvärr inte.

    Om jag förstår dig rätt, så önskar du skaffa dig betyg i Svenska som andraspråk 3 innan september alternativt göra TISUS prov eller prov i svenska på nivå C1 och detta - innan september och helst i Egypten (på ambassaden eller konsulatet). Har jag förstått det rätt?

    Så här ligger det till: TISUS får göras utomlands. Nästa tillfälle blir 1 november. För dig är det för sent för du vill göra det innan september.

    Andra prov - finns det inte några rutiner på att göra dem utomlands. Att någon kommun eller Prövningsenhet är beredd att anstränga sig så mycket som att ta kontakt med Ambassaden eller Konsulatet i Egypten, ordna Skype-prövning på den muntliga delen och detta under sommaren, när lärarna har semester... har jag extremt svårt att tro.

    Prövningsavgift på 500 kr (och mer får inte man ta i prövningsavgift) täcker inte på långa vägar inte ens de utgifter som Prövningsställena har när du kör prövningar på vanligt sätt (med lärare på plats).

    Den realistiska möjligheten (som kanske finns) är, enligt min mening, följande: om någon kommun i Sverige kan nu, snart, ta emot din anmälan om Prövning och sätta prövningsdatum till t.ex sista veckan i augusti (eller tidigast i mitten på augusti - för att innan dess är lärarna på semester) - då behöver du åka till den staden två gånger - och då kanske du kan få betyg till mitten på september (som tidigast) - det tar tid att rätta den skriftliga provet, sedan får du tid för muntliga delen... det tar tid att sätta och utfärda betyg. Att detta blir klart innan tidigast mitten av september, är inte realistiskt att anta.

    Om det skulle vara OK för dig att få betyg i mitten av september (men jag lovar ingenting - för det är i bästa fall du kan få betyg då), skicka mail-fråga till alla de kommuner dit du kan tänka dig att åka 2 gånger - t.ex i mitten av augusti och sedan första veckan i september. Jag hoppas att någon svarar med ett positivt besked (men erfarenhetsmässigt så vet jag att det blir svårt... du måste lägga ner mycket tid på att skicka mail till alla de kommuner dit du kan åka). Du kan givetvis skicka mail (epost) till varenda kommun i hela Sverige och också till alla gymnasieskolor (du kan göra prövning på gymnasieskolor också) - du kan se det som träning i svenska språket att föra mail-korrespondens med komvux, gymnasieskolor och prövningsenheter. Det är bra träning i att skriva på svenska. Hoppas, som sagt, att du får ett positivt svar och att det löser sig på ett bra sätt.

    Alla svenska gymnasieskolor hittar du lätt på den här sidan>> Eftersom undervisning i SAS 3 (svenska som andra språk 3) bedrivs på alla gymnasieskolor, får alla de göra Prövningar.

    Önskar dig Lycka till!

    ANNA

    • : Tack för ditt snabba svar och för all information. Jag uppskattar att du tog dig tid att skriva svar och hjälpa mig att hitta en bra lösning gällande prövningen. Jag ska kontakta alla kommuner och jag hoppas jag kan få ett positivt svar. Tack :)
    • Anna : Gör det! Vi hoppas det löser sig! Lycka till! :)