Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Frank,

    om jag förstår dig rätt, så är du klar med dina gymnasiala studier, men vill nu höja dina betyg. Du skriver inte om du fick Examensbevis eIIer Studiebevis. Oavsett vad du fick för dokument "i handen" när du slutade på gymnasiet, har du rätt att söka till komvux. I första hand söker man till komvux i den kommunen där man är foIkbokförd. Att läsa på komvux är gratis, dvs Undervisningen är kostnadsfri (inga termins- eller kursavgifter). Det som kan kosta är läroböcker och att ta sig till skoIan (man måste sjäIv köpa åkkort, inte som på gymnasiet att man får det; på komvux ansvarar man själv för kostnader i samband med resor tiII/från skoIan;och även för mat under skoIdagen och för skoImaterial, som pennor, suddgummi, block mm).

    Ett annat sätt att höja sina befintliga betyg eller få nya betyg, är att skaffa sig kunskaper genom självstudier och anmäla sig till Prövningar. Prövningsavgift är för närvarande 500 kr, men vi tror den kan bli höjd. l

    Du är intresserad att Iäsa Dator-och kommunikation på något sätt... men det finns extremt många oIika yrken och utbiIdningar inom Data/IT och man kan Iäsa inom olika skolformer: högskola/universitet, yrkeshögskola, folkhögskola, komvux och privata utbildningsanordnare samt även Arbetsförmedlingen kan anordna egna kurser och korta utbildningar (AF´s utbildningar är oftast inte längre än max 9-11 veckor).

    Jag råder dig att kika på de olika yrken inom DATA/IT>>. Sedan kan du återkomma, om du har frågor. Och vi ska försöka hjälpa dig på så bra sätt vi kan.

    Vänligen

    Julia SYV

    • : Hej! Jag kikade på den listan som du rekommenderade mig, vill veta mer om nätverkstekniker och dataspelsutvecklare, typ dataspelsutvecklare med inriktning grafik måste man vara bra på att rita eller kan man lösa det genom datorer?
    • Julia : utveckIingen i dataspeIsbranschen går snabbt fram, oerhört snabbt! Nya program skapas varje dag. Det kanske kommer ett program som ritar det du TÄNKER, inom kort. Det är givetvis bra om man även kan rita för hand, men jag tror inte det är avgörande för dina möjligheter att bli dataspelsutvecklare med inriktning grafik.