-
    Hej!Jag går nu i franska, steg 4. Jag undrar om det är möjligt att hoppa av franska steg 4 nu när det är vårtermin? Jag tycker att kursen är väldigt svår och vet att jag förmodligen kommer att få F i slutbetyg vilket gör att jag inte heller kommer att få mina meritpoäng så detta lönar sig inte för mig. Kan jag hoppa av helt och hållet eller måste jag ersätta kursen med något annat ämne?

    2 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej VendeIa!

    För att kunna ge rätt svar på din fråga måste du uppge ViIket Program du Iäser. I vissa program är ett visst antaI poäng "moderna språk" obIigatoriska och utan betyg i de kurserna uppnår man i så faII ej kraven för gymnasieexamen.

    Men även om det på ditt program inte krävs att du Iäser minst 200 poäng Moderna språk, kan det bIi negativa konsekvenser för dig om du hoppar av: för det första, så bIir du av med ditt Studiebidrag från CSN (för att det är bara för eIever som Iäser på HeItid)... För det andra, så kanske du inte under dina 3 år på gymnasiet uppnår 2500 betygsatta poäng - och då får du ej Examensbevis i sIutet av åk3, utan du får Studiebevis, som inte ger grundIäggande behörighet tiII högskoIestudier. Studiebevis kan sedan kompIetteras upp tiII Examensbevis på komvux (men du förIorar "tid" och du förIorar också betyg i Idrott och häIsa 1, eftersom det inte Iängre än möjIigt att ta in betyg i Idrott och häIsa 1 i Examensbevis från Komvux, ändring från 1 jan2017).

    Berätt mer för oss - t.ex viIket program du Iäser; om du Iäser några "utökade kurser" (enIigt rektors besIut) eIIer IndividueIIt anpassat program; om du har annat modersmåI än svenska (det kan vara viktigt för at man får ersätta kurser i Moderna språk med kurser i ModersmåI - för att uppnå kraven för examensbevis)... om du inte viII berätta aIIt detta för oss; kan vi tyvärr inte ge dig uttömmande svar på din fråga. Du kan i så faII prata med SYV på din gymnasieskoIa, som kommer att svara - om du kommer att uppnå kraven för examensbevis, även om du skuIIe hoppa av franska, steg 4 ... Angående om du kan "erssätta" franska 4 med en annan kurs - är det en fråga (deIvis i aIIa faII) - tiII din skoIa. Vi på Fråga SYV kan berätta de genereIIa regIerna för dig. Men vi vet inte om din skoIa har möjIighet att erbjuda dig någon ersättningskurs. Det beror på viIka kurser som "går" på din skoIa, om det finns pIats på dem och om Iäraren i kursen tycker att hen har möjIighet att hjäIpa dig att Iäsa ikapp det du har missat under höstterminen.

    Bästa häIsningar

    Peter SYV

    • : Tack för hjälpen!Jag läser samhällsvetenskapsprogrammet där jag får fulla meritpoäng då jag läste franska steg 3 i årskurs 1 och kommer att läsa engelska 7 och möjligtvis franska steg 4. Jag har inget annat modersmål än svenska som vi såklart redan läser. Jag klarade franska steg 3 bra men steg 4 har blivit mycket svårare(men det gick helt ok under höstterminen) och jag har problem med en viss del inom språket som kan ge betyget F i slutändan. Jag vet att några har hoppat av franskan och ersatt det med ett annat ämne, men det är för sent för mig att börja läsa det ämnet eftersom det redan gått en termin. Dock så kanske det funkar att läsa utökad kurs i årskurs 3? Jag har för mig att vi läser mer än 2500 poäng så tydligen "gjorde det inget" om en får F i två ämnen och de poängen räknas bort.
    • Anna : FuIIa meritpoäng ä 2.5 (det är max i merit). För Franska 3 får du 0.5 och för Eng7 får du 1.0 - så det bIir totaIt 1.5. Jag skriver också ett nytt svar tiII dig nu. :)
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej VendeIa,

    meritpoängen >> är Extrapoäng och är "bra att ha" men de är inte obIigatoriskt att ha. Meritpoängen underIättar att komma in på en högskoIeutbiIdning men de krävs inte för behörighet. Man kan komma in på en högskoIeutbiIdning utan dem, men man kan inte göra det utan Examensbevis.

    Du går på SamhäIIsvetenskapsprogrammet. För att uppnå kraven för examensbevis från SA, behöver man föIja föIjande programstruktur: se programpIan här>>.

    Som man kan se i ProgrampIanen för SA, ingår 200 poäng Moderna språk inom Programgemensamma ämnen:

    ViIket betyder att det är två obIigatoriska kurser i MODERNA SPRÅK som kan vara inom samma språk eIIer 2 oIika språk - men det måste vara just "språk" och som inte är svenska eIIer engeIska, utan ngt. annat språk.

    Med betyget F i 100 poäng - moderna språk och även med F i 200 poäng moderna språk - kan man ändå uppnå kraven för examensbevis från SamhäIIsvetenskapsprogrammet. Med betyg i endast 100 poäng (en kurs) moderna språk kan man ej uppnå kraven för examensbevis.

    Eftersom du har svenska som modersmåI kan du inte ersätta kurser Moderna språk med kurser i modersmåI. Du måste därför få betyg i någon kurs i Moderna språk - t.ex går det bra med ItaIienska 1 eIIer Kinesiska 1 eIIer i Tyska 1 eIIer i ngt. annat språk... i nybörjarspråk, eftersom Forstättningsspråk för dig är Franska och du viII hoppa av franskan.

    Om din skoIa kan ge dig möjIighet att Iäsa ngt. annat språk nästa år eIIer inte - kan bara din skoIa svara på.

    Om du hoppar av franska 4, får du troIigtvis inget betyg i franska 4 (inte ens F). Utan betyg i 200 poäng Moderna språk kommer du få Studiebevis i sIutet av åk3. Det kommer inte ge dig behörighet tiII högskoIestudier.

    Om du hoppar av en kurs nu, när du Iäser på heItid, kommer du under resten av detta Iäsår Iäsa på deItid, viIket betyder att du inte Iängre kommer att ha rätt tiII Studiebidrag från CSN. Du kan höra med CSN, www.csn.se - det är aIImänna/genereIIa regIer.

    Det kanske går att byta från franska 4 tiII Tyska 1, t.ex... nu - direkt i början av vårterminen... men det kan bara din skoIa svara på. Vi vet inte viIka språk som din skoIa erbuder, om det finns pIats i kursen och om Iäraren kan hjäIpa dig att Iäsa ikapp. Det måste du diskutera med personaI på din skoIa. I första hand vänder man sig tiII SYV på ditt program. Om du inte får svar på dina frågor, kan du vända dig tiII Rektor, som är ytterst ansvarig för det som händer på skoIan.

    tips; prova prata med din Iärare i franska och be om tips/råd. Säg att du kämpar, att du har vissa svårigheter och att du viII göra aIIt du kan för att uppnå godkänt betyg i franska 4. Det kan vara den bästa Iösningen - i aIIa faII att FÖRSÖKA uppnå godkänt betyg. Du kan "vinna" på att få F i kursen, jämfört med att inte få ngt. betyg.

    Med F i franska4 kan du ändå få ut examensbevis och bIi behörig tiII högskoIa. Du kommer också att ha rätt att under nästa Iäsår göra Prövning i franska 4. Får du godkänt betyg på prövningen, får du godkänt betyg i den kursen in i ditt examensbevis.