Sofia
    Hej!
    Jag har nu gått näst sista terminen på gymnasiet och undrar om man kan läsa sista terminen på distans. Jag flyttade hemifrån för att gå på gymnasiet i en annan stad och jag flyttade ganska långt. Jag läser naturvetenskap kombinerat med djursjukvård men i 3an är det bara de naturvetenskapliga ämnen jag läser. Jag är trött och besviken på min skola eftersom de har sakt mer av vad jag skulle fått ut av linjen en vad jag fått. Därför är motivationen att gå kvar där är inte hög men jag vill självklart ändå ha fulländade gymnasiebetyg. Tycker det är dålig stämning på skolan och det mesta är missnöjda. När jag inte riktigt trivs på skolan blir det samtidigt myclet mer hemlängtan och det går ut över min hölsa och prestation i skolan. Det är ju bara en termin så undrar om man på något sätt skulle kunna läsa det på distans?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Sofia,
    tråkigt att du känner dig missnöjd med din utbildning.
    Du får givetvis fråga på skolan men jag tror att du får Nej som svar. Detta pga gymnasieskolan din är ej skyldig erbjuda distans-upplägg; det är dyrt och besvärrigt att erbjuda special-lösningar och skolorna måste inte göra det, därför svarar de Nej. Det är rektor som är ytterst ansvarig. Fråga rektorn. Jag tror tyvärr inte att du får igenom ditt önskemål om distans-upplägget.
    Problemet är att det redan nu är stor lärarbrist. Att samma lärare som undervisar i klassrummet ska även inom sin arbetstid bekymra sig över distans-elever; ge dem möjlighet att göra prov, se till att de inte fuskar; se till att de får info och handledning, kommer inte läraren göra inom sin vanliga tjänst och för samma ersättning; läraren vill i så fall få reell lönehöjning, och det har skola troligtvis inte råd med. Sedan tillkommer det rättvise-frågan; om du får en speciallösning då borde alla elever som vill, också få det. Det blir en ohållbar situation för skolan.
    Det är redan som det är stor lärarbrist. Rektorerna kan inte få tag på behöriga lärare; för att behöriga lärare arbetar med allt annat än i skolan; lärarna tycker det är för stressigt och för dåligt betalt. Som lärare kan man bli utsatt för många otrevliga saker, som våld och hot om våld och inte är det särskilt bra betalt - därför väljer allt fler att jobba med annat, även om de har lärarutbildning.

    Och vad ska rektorn göra? Trolla med knäna? Rektorn har ju mycket begränsade ekonomiska möjligheter.
    Som sagt, du har rätt att fråga men jag tror tyvärr inte att du får ett positivt svar. För din skola är det lönsammare att förlora dig som elev, om du t.ex väljer att hoppa av, än att göra distansupplägget för dig /vilket kräver många extra arbetstimmar för dina lärare/.

    Tyvärr, alltså, jag tror inte du får läsa på distans mot din nuvarande skola. Det finns distans-gymnasiet Korrespondens>>, men sista dagen att söka till vårterminen är redan passerat; och det är endast några få högskoleförberedande utbildningar som erbjuds på Korr. Utifrån din fråga ser det ut som att du läser på NB, naturbruksprogrammet.

    Gymnasiet är frivitlligt att läsa på. Du kan, alltså, hoppa av. Om du hoppar av - kan du söka till åk1, på nytt . för sent, enligt din ålder, blir det om du t.ex gyller 19 år innan 1 jan 2018 och då kan du inte börja åk1 på hösten 2018. Men om du fyller 19 år under 2018, då kan du fortfarande börja åk1 på en ny gymnasial utbildning; du kan alltså göra ansökan via din gymnasieantagning till första år på gymnasiet.

    Hoppas du inte blir för ledsen av mitt svar. Jag kan ju inte ljuga för dig. Jag måste säga som det är.

    Peter syv