Susanne
    Jag skulle jättegärna vilja bli läkare men är också väldigt inne på språk och vill gärna resa mycket när jag blir äldre. Funderar på att gå på humanistiska med språk inriktning och sedan läsa basår efter studenten så jag har lite frågor om det.
    Hur lång tid tar det att läsa till det jag har missat från Na:n?
    Är de möjligt att bli läkare om jag har läst humanist?
    Hur långt är ett basår för na?
    Tack på förhand <3

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Susanne,
    det går att komplettera för behörighet efter gymnasiet. Komplettera kan man på högskola/universitet (naturvetenskapligt basår, som tar ett år, 2 terminer, att läsa - men man måste ha läst och fått godkänt betyg i matematik 2 och ibland även i matematik 3, för att bli behörig till nat.vet.basår på högskolenivå); andra ställen där man kan komplettera är - komvux och folkhögskolorna.
    Om du på HU läser matematik 2 och får godkänt betyg i den kursen och helst även matte 3 också (för att bli behörig även till nat.vet.basår i Sthm och i Gbg) - då kan du kanske hinna komplettera på ett år.

    Hälsningar

    Daniel