Fanny

    Hej! Jag är en väldigt musikintresserad tjej som var väldigt vilsen i frågan om gymnasiet, jag hade ingen aning om vad jag ville, jag visste bara att musik var ett stort intresse jag haft hela mitt liv men det var mycket tryck från omgivningen som såg till att jag inte valde Estet/Musik som linje på gymnasiet. Mitt intresse för musik har bara växt och jag ägnar all min fritid åt det, och jag är helt säker att jag vill läsa vidare på högskolenivå inom musik. Jag vet inte om detta är möjligt eftersom jag nu går i tvåan på Natur vilket är så långt ifrån det Estetiska. Jag vill veta om det finns något jag kan göra nu, eller om det blir kurser jag får läsa upp sen. Jag vill bara veta hur jag ska göra så att jag är så väl förberedd som möjligt för att läsa musik sen och hur det skulle kunna se ut efter studenten. Tacksam för svar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Fanny,

    behörighet tiII musikutbiIdnngar på högskoIenivå i Sverige brukar oftast vara:

    GrundIäggande behörighet = Examensbevis från ett högskoIeförberedande gymnasieprogram, och man kan också få den även på yrkesprogram på gymnasiet, om man får godkända betyg i svenska 2, 3 och eng6.

    "MusikaIiska färdigheter" kan visas upp & mätas på oIika sätt, genom uppträde/uppvisningar, provsjunga/provspeIa mm. Det får man se på varje utbiIdning separat vad de önskar att man gör för att bevisa att man har de nödvändiga färdigheter.

    Kika gärna på www.studera.nu som är högskoIornas gemensam hemsida.

    Tänk också på att eftergymnasiaIa utbiIdningar finns inte bara på högskoIa, utan även kan finnas på foIkhögskoIor och inom yrkeshögskoIan.

    Se info om YH Ijud & musikproducent>> och YH Musik & eventarrangör>>

    Hoppas mitt svar bIir tiII hjäIp för dig!

    ANNA SYV :)