Mia
    Jag har en elev som varit borta väldigt mycket i åk 1 på gymnasiet pga dåligt mående.

    Vi har haft möten och skrivit åtgärdsprogram men det funkar inte helt enkelt. Nu säger eleven själv att han "vägrar" att börja om i åk 1 medan vi tycker att han ska göra det.

    Min fråga är om man rent formellt kan neka en elev att flytta upp en årskurs och isåfall var man kan hitta info om detta?
    • Milla : Kort svar: det saknas TYDLIG INFO i Gymnasieförordningen. Den TOLKNING som Skolverket gör är att i fall man inte kan komma överens, är det Huvudman för utbildningen som har sista ordet.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Mia!

    Rektor kan besluta att lägga upp elevens studier på längre tid - t.ex "sprida" elevens kurser på fyra år och då kan eleven (formellt sett) läsa åk2 nästa år, men ha ännu två år tillgodo att läsa (förlängd studiegång).

    Vid olovlig frånvaro (om inte Läkarintyg finns) kan ni avskriva eleven från skolan.

    Om eleven har läkarintyg och man inte kan påvisa att eleven var olovligt frånvarande i den omfattningen att den kan avskrivas från skolan, kan eleven fortsätta läsa på den utbildningen som eleven är antagen till, så säger Skolverket... här får man diskutera med eleven och vårdnadshavare, säger Skolverket... Det är inte helt klart om rektor kan förbjuda eleven att fortsätta läsa vidare trots avsaknad av betyg i underliggande kurser...Skolverket säger också att skolan har långgående skyldigheter vad det gäller att anpassa undervisning så att alla elever har möjlighet att tillgodoräkna sig den.

    Jag gissar på att eleven är ännu inte 18 år (dvs omyndig) och i så fall är det viktigt att vårdnadshavare är underrättade om situationen bl a att eleven kommer troligtvis inte uppfylla kraven för gymnasieexamen>> och kommer därför inte få Examensbevis.

    *************************************************

    Information som på olika sätt kan vara relevant:

    Om att avskriva eleven från undervisningen pga frånvaro - Gymnasieförordningen 12 kapitel §4.

    Gymnasieförordningen 9 kapitel § 4 och 6 (om inividuellt anpassat eller reducerat program).

    Skollagen 24 kapitel 17 § - om undervisning på sjukhus eller institution (vet inte om det är aktuellt i det fallet...).

    Om att flytta upp eleven till nästa årskurs - står det tyvärr inte ngt tydligt i Gymnasieförordningen... Skolverket säger att man får "komma överens" och om man inte kan komma överens, då är det huvudman för utbildningen som har sista ordet.

    ***************************************

    Det som ni på skolan kan fundera över och kanske föreslå till eleven och vårdnadshavare är att byta till IM, Individuellt alternativ>>

    På Individ.alternativ kan eleven läsa på deltid och kombinera studier med praktik eller t o m gå på "helpraktik" under vissa perioder. På så sätt kan eleven läsa i sin egen takt (som passar med tanke på elevens hälsotillstånd).

    Jag skulle också gärna bett den sjukskrivande läkare/psykolog om Läkarutlåtande - i vilken omfattning eleven kan läsa (heltid eller deltid och hur stor % av deltid) och även bett om "prognos" /vad läkare/psykolog/ tror om elevens möjlighet att läsa under nästa läsår. Hälsa är det viktigaste. Utan hälsa har man inte mycket nytta av sina studier. Det kanske man kan påminna eleven (och vårdnadshavare) om.

    Sammanfattning:
    Om eleven var olivligt frånvarande i minst en månad, har gymnasieskola rätt att avskriva eleven från utbildningen.
    Om eleven hade giltid orsak till frånvaro - är det bäst att försöka komma överens med eleven och vårdnadshavare om vad som är bäst för eleven. I fall man inte kan göra det, är det huvudman för utbildninen som har sista ordet (så svarar Skolverket i telefon).

    Hoppas att någonting i mitt svar blir till hjälp!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    • Mia : Hej och tack för svar. Jag har koll på att vi kan skriva ut eleven pga olovlig frånvaro.
    • Mia : forts: Men som jag trodde så är det luddigt skrivet och en tolkningsfråga. Suck. När ska Skolverket blir klara och tydliga tro?
    • Milla : Skolverket säger att det är "lagstiftaren" som man får vända sig till. Skolverket skriver inte skollagen eller gymnasieförordningen och säger att det är Regeringen som gör och att Skolverket kan bara Tolka lag- och förordningstexter.