Max
    Hej, jag vill jättegärna plugga IB på Internationella engelska gymnasiet, men den är ju bara två år plus ett förberednadsår. Jag skulle jättegärna vilja plugga natur också så jag får en "riktig" gymnasie utbildning i Sverige också. Jag har väldigt höga betyg och jag går nu i internationella engelska skolan i Nacka och jag pratar helt perfekt engelska och det har jag gjort sen 5an, så förberednadsåret tror jag nästan är oväsentligt för mig. Behöver man gå på förberednadsåret och kan man plugga 2 linjer samtidigt om man klarar av pluggningen som medföljer så klart :-).

    Tack på förhand

    //Max

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Max!
    Det är mycket bra att du är duktig och har höga betyg och jättebra att du pratar helt perfekt engelska! Verkligen - jätteroligt!
    Och i ditt fall kanske borde man göra undantag men det är inte en fråga till SYV i så fall - utan till Rektor på den skolan där du kommer in och får utbildningsplats. Det är Rektors beslut som gäller för att kunna göra undantag.

    Som Reglerna är så läser man ett gymnasieprogram. IB är ett Internationellt gymnasieprogram och det är mycket riktigt så att IB är ett 2-årigt program men i Sverige har man även det Pre-IB eller förberedelseåret. Om en IB skola kan ta in dig till åk2 direkt - är det en fråga som du bör ställa till IB-skolan direkt. Som sagt, det är inte en svensk utbildning, utan Internationell och de har sina regler och jag vet faktiskt inte om de kan ta in någon till åk2 direkt. Kan hända att de kan göra undantag i ditt fall.
    Det finns ca 30 gymnasieskolor i Sverige idag som erbjuder IB, se på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=17&vocation=

    Ang. möjlighet att läsa två program samtidigt, så ser jag ett praktiskt hinder här: deltagande på lektionerna? Även om man är jätteduktig, man måste ju kunna komma till skolan varje dag och inte varannan. I så fall kanske är det distansutbildning på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/korr-onlinegymnasium som skulle vara praktiskt möjligt att kombinera med att studera på IB.
    Korr-online erbjuder Naturvetenskapsprogrammets båda inriktningar.

    Att läsa två nationella program samtidigt får man inte göra. Om det är tillåtet att läsa ett nationellt och ett internationellt program - vet jag inte för att ingen ställde den frågan förut. Vi får forska i saken och återkomma.

    Sist men inte minst :) du kommer väl till mässan imorgon? Stockholms gymnasiemässa i Älvsjön som går av stapeln imorgon, den 19 nov & pågår till och med 21 nov. och Gymnasieguiden.se och Fråga SYV finns i Monter nr. C 10:51 - kom till mässan och besök vår monter!

    Bästa hälsningar och lycka till med dina studier och ditt gymnasieval!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    • : Tack så mycket, Självklart kommer jag till gymnasiemässan!
    • Anna : Vi på Fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till med dina studier och hör av dig framöver, berätta hur det går för dig! Du får också gärna tipsa dina kompisar om vår sida. Vi vill kunna ge information & vägledning till fler ungdomar!