Hej Ellinor!
    Förkunskaper för att kunna klara en kurs Kemi 2 är = godkänt betyg i Kemi 1.
    Du måste, alltså först skaffa dig betyg i Kemi 1 för att kunna läsa Kemi 2 - eller på något annat sätt bekräfta att du har FÖRKUNSKAPER SOM KRÄVS för att kunna läsa Kemi 2. Det kräver Komvux, när de ger plats på kurserna.

    Däremot skulle du göra Prövning, då kan du anmäla dig till att göra Prövning i Kemi 2 direkt. Kostar 500 kr. Om du genom självstudier skaffar dig kunskaper så det räcker till att få godkänt betyg i Kemi 2, då behöver du inte läsa Kemi 1 eller göra prövning i Kemi 1, utan kan direkt göra Prövning i kemi 2.

    Vi förklarar vad som gäller vid prövningar på den här sidan http://www.fragasyv.se/info/provning

    Bästa hälsningar och lycka till med dina studier!
    ANNA