Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Ali,

    jag tror det blir svårt (troligtvis omöjligt) att hitta var undervisning i Arabiska 7 bedrivs. Och prövningar kan man endast göra där undervisning i "den aktuella kursen" bedrivs.
    Läsa kursen kan man också endast där som kursen ges/bedrivs.

    Vi känner inte till att undervisning i Arabiska 7 bedrivs.
    Då blir det i så fall inte aktuellt för dig att läsa eller göra prövning i den kursen, för att det går i så fall - tyvärr - inte.

    Hälsningar

    Mikael SYV

    • : Tack så Jätte mycket för ditt svar! Fast jag undrar om jag får göra prövning i kurser som är lägre än arabiska 7, t.ex arabiska 3 eller 4 etc. Eller kan dessa kurser inte påverka mina meriter?
    • Anna : Du får MERITPOÄNGSKOMPENSATION som är kopplad till hur högt dina utländska gymnasiebetyg blir värderade. Sedan finns det en lista på kurser som man kan läsa för att höja meritvärde om man har utländska gymnasiebetyg: https://www.uhr.se/globalassets/syv/infomaterial-faktablad/regelinfo-div/kurser-som-kan-hoja.pdf
    • SYV-besökare : Vi söker svar hos en expert och återkommer så fort vi kan!
    SYV-besökare SYV

    Hej Ali

    det är en intressant fråga du ställer.

    Moderna språk 1 - 7 finns i listan på kurser som kan höja meritvärde för dig med utländska gymnasiebetyg.
    Dock är det oklart om det måste vara "ett nytt språk", som sedan innan ej finns i dina gymnasiebetyg, eller om det är OK att läsa om eller göra prövningar i samma språk, som redan finns i dina gymnasiebetyg.

    Vi söker nu hjälp hos en betygsexpert. Så fort vi får svar från betygsexperten, återkommer vi till dig.

    Bästa hälsningar och vi Hörs!

    SYV

    • : Tack så jätte mycket ^_^
    • Anna : Det är många ggr bättre att visa upp sina utländska gymnasiebetyg tillsammans med den bedömningen som man får angående vad de betygen är värda - till en SYV på komvux. Detta för att hen kan söka experthjälp /av betygsexperter/ och om betygsexperten ställer frågor (t.ex per telefon eller mail) - och SYV-en har dina "papper" framför näsan - kan SYV-en direkt besvara betygsexpertens frågor och snabbare ge dig svar.
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ali,
    vi sökte experthjälp och fick idag svar från Universitets- och högskolerådet. Var god läs deras svar nedan: - min sammanfattning av UHR´s svar är att A-betyg i Arabiska 7 skulle kanske kunna höja meritvärde för dig (men inte om du läser eller gör prövnignar i lägre kurser i Arabiska, som arabiska 1 - 6) och du kan också höja ditt meritvärde om du skaffar dig NYA BETYG I MODERNA SPRÅK som du inte sedan innan redan har.
    Här kommer det svaret från UHR (i sin helhet):

    Hej!

    Man kan läsa/göra prövning i kurser man redan har behörighet i, på samma nivå eller högre. Det betyder att om man har behörighet i Arabiska 7, så kan man göra prövning i Arabiska 7 och räkna med det betyget i sitt meritvärde. De underliggande kurserna i arabiska räknas inte med.

    Läs mer här: https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Utlandsk-gymnasieutbildning/Hur-raknas-betygen1/

    Listan med kurser är aktuell och finns även på samma sida ovan. Den listan gäller när man läser nya kurser som man inte har behörighet i sedan innan. För moderna språk gäller det då om man skulle läsa ett annat språk än arabiska (eller nåt annat språk man redan har behörighet i), då kan man läsa Moderna språk 1-7 och räkna med alla kurserna i meritvärdet.

    Antagningshandläggare
    Avdelningen för antagning och studentstöd
    Universitets- och högskolerådet

    Box 45093
    104 30 Stockholm