Johan
    Jag funderar på att söka till industriell ekonomi men behöver då läsa till några kurser för att få behörighet(fysik, kemi och matte). Men mitt nuvarande betygssnitt kommer jag in på utbildningen. Hur påverkas mitt betygssnitt om jag får sämre betyg i kurserna jag behöver läsa till?

    Kan jag räkna bort de kurserna i mitt jämförelsetal men fortfarande få behörigheten? Eller måste jag prestera som jag gjort i tidigare kurser för att inte dra ned mitt snitt?

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Johan,

    om du ej vill att ditt meritvärde påverkas, bör du läsa på en folkhögskola eller på basåret på högskolan/universitetet; i så fall kan du få behörighet, men ditt nuvarande meritvärde påverkas inte; detta pga omdöme från folkhögskolorna och "betyg" från högskola/universitet ej kan "blandas ihop" med betyg från gymnasiet;

    men om du får betyg från KomVux kurser /genom att läsa dem eller göra prövningar via komvux/ - då kommer ditt meritvärde att påverkas; kan både höjas och sänkas - beroende på hur höga betyg du får.

    Hälsningar

    Syv

    • : Tack för snabbt svar!
    • : Vilken grupp kommer jag söka in i om jag väljer att läsa till dessa kurser på komvux? Gruppen med kompletterade betyg eller utan?
    • Anna : Vid alla KOMPLETTERINGAR, dvs om man inte Endast på de betyg som finns i Examensbeviset, är behörig - prövas man i BII, kompletteringsgruppen. Detta för att man UTAN KOMPLETTERING inte är behörig och pga det inte kan prövad i BI, direktgruppen.
    • Anna : Var kompletteringar görs - på komvux eller på folkhögskola eller på basåret på högskola, spelar ingen roll. Det är ändå Kompletteringar.
    Läs alla kommentarer