Hej Mersi!

    För att ge dig rätt svar på din fråga måste jag veta om du redan har ett Slutbetyg från gymnasiet eller om du nu läser på gymnasiet mot Examensbevis.

    Om du läser mot examensbevis och kommer att ha Matte 5 som "utökad" i ditt Examensbevis - då räknas betyget i den kursen in i ditt jämförelsetal om du ska ha Meritpoäng för det betyget. Höjning blir det men kanske mindre än 0.5.

    Exempel: om vi säger att en elev har alla A-betyg i alla kurser men E i en kurs som ger 0.5 i merit. Då blir den totala höjningen av meritvärde ca 0.1.

    Men om det är tvärtom: alla E betyg men A i en kurs som ger 0.5 i merit - då blir den totala höjningen av meritvärdet ca 0.9.

    Bästa hälsningar

    ANNA