Alena
    Hej!

    Jag ska nu börja Matte 2b och är lite nervös. Förra året så fick jag A på alla prov i matte, men på NP så fick jag endast ett C. Min lärare valde att se över det, men jag är rädd att hon inte kommer göra det ifall jag skriver C på denna kursen med.

    Förklaringen till resultatet är att jag blir väldigt nervös när vi har nationella prov och gör en massa slarvfel. Så har det varit ända sedan grundskolan. Det har hänt att min lärare tagit fram en likadan uppgift från NP och bett mig lösa den på lektion, något jag gjorde utan problem - bara för att inse att det var samma uppgift som jag fick ett C på på de nationella proven.

    Skulle det då vara möjligt att ''skippa'' ett nationellt prov? Jag vet elever på mitt gymnasium som inte gjort proven med motiveringen att deras lärare redan vet vilket betyg de ska få. Istället har de sjukskrivit sig den dagen eller inte dykt upp alls.

    Men jag är också rädd ifall detta skulle ge konsekvenser. Kan det vara så att ens lärare väljer att sänka en pga att man inte gjort de nationella proven?

    Om ni tar hänsyn till mitt bästa, vad skulle ni föreslå då? Jag förstår de som gör de nationella proven för att höja sig, men för mig är det helt tvärtom. Att göra de nationella proven innebär snarare en risk för mig.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Alena!

    Jag råder dig prata med din mattelärare, med din klasslärare och med kurator på din skola. Du kan också behöva träffa en skolpsykolog. Det bästa vore om du kunde "jobba bort" din nervositet inför proven. Om du ska göra högskoleprovet och/eller läsa på högskola/universitet, så går det inte att undvika "stora avgörande prov".

    Ang. den konkreta frågan du ställer om det är bättre att skriva provet och "riskera sänka ditt betyg" eller att inte dyka upp på skolan på provdagen, så tycker jag så här:

    - i första hand skulle jag råda dig försöka överkomma "provskräck", träna bort den;

    - i andra hand skulle jag råda dig blli "officiellt befriad" från provet, att matteläraren låter dig påvisa dina kunskaper på ett annat sätt;

    - i tredje hand råder jag dig att skriva provet och göra ditt bästa.

    Jag avråder från att inte dyka upp på skolan på provdagen. Det är inget bra sätt att lösa det på. Du riskerar sänka ditt betyg mer än du skulle sänkt det genom att göra slarvfel på provet. "Honesty is the best policy", - tycker vi på Fråga SYV.

    Hälsningar

    Mikael SYV