Yus
    Hej jag undrar om man kan läsa högskolan i sverige samtidigt som man läser högskolan utomlands på distans?
    • : Alltså jag menar program ? Kan man även göra det i Sverige ? Tex jag läser redan sjuksköterska kan jag ändå söka till förskolelärare och börja läsa den samtidigt ?
    • Anna : antagning.se antar till max 45 högskolepoäng per termin, som motsvarar 150% av studietakt. Om du hinner, kan du läsa så mycket som det är tillåtet; dock får du inte mer i studiemedel och det är svårt att hinna och orka; man kan både förstöra sin hälsa och få U = underkänt på kurserna man läser; om man "tar sig vatten över huvudet".

    2 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Yus,
    vi känner inte till något förbud mot att läsa på flera olika ställen samtidigt.

    vänligen

    L. :)

    Liselotte
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Yus, om du känner att du vid sidan av dina heltidsstudier har tid och lust att göra ngt. mer - då skulle jag tipsa om att söka extrajobb. det är bra med mer arbetslivserfarenhet + man får lön; och det är bra att ha, inte minst med tanke på extrapengarna men även att man "tjänar extrapoäng", när man får mer i lön, vilket kommer ge större inkomst senare i livet; om man blir sjukskriven, eller när man går i pension.